Öppna dörrar för alla

Jämställdhet och likabehandling i kyrkan och församlingarna

Kyrkan är gemensam och jämlik

Jämställdhet och likabehandling i kyrkan ökar rättvisan i världen. Var och en av oss behövs när vi bygger en gemensam, jämlik och likvärdig kyrka.

Öppna dörrar för alla – En operativ jämställdhets- och likabehandlingsplan för kyrkan och församlingarna (PDF)

I en rättvis kyrka bestäms människornas ställning inte utifrån till exempel kön, ålder, funktionsnedsättning, hudfärg eller sexuell läggning, utan människorna har jämlika möjligheter att påverka sitt liv – även kyrkans och församlingens liv.

På basis av sin historia, sina värderingar och sin sakkunskap kan kyrkan ha en viktig uppgift när det gäller att hantera samhälleliga utmaningar och problem kopplade till jämlikheten.

Läs mera: Kyrkan – en föregångare i fråga om likabehandling

Vi förbinder oss till gemensamma mål

Den kristna människosynen kräver att man omfattar tanken att alla människor har ett lika och omistligt värde.

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland följer den nationella lagstiftningen och internationella fördrag.

I kyrkan arbetar vi för att erkänna vår medmänniskas värdighet. Människovärdet förverkligas i praktiska gärningar. Agerar vi så att alla upplever att dörrarna är öppna också för dem?

Läs mera:

Teologiska grunder
Juridiska skyldigheter
Verksamhetsmål

Tre principer

Enligt evangeliet bygger människans värdighet på

  1. det dubbla kärleksbudet
  2. den gyllene regeln och
  3. principen om att de fattiga och utstötta kommer först.

Den kristna människosynen tar sig uttryck i kärlek och ömsesidighet. De kristna är kallade att bemöta nästan med en kärlekens attityd, som erkänner den andra människans person helt och villkorslöst.

Den kristna kallas att bemöta sin nästa med respekt, uppskattning och kärlek, vilka är kännetecknen för en kristen livsstil. De tre attityderna beskriver hur de kristna och de kristna samfunden och kyrkorna ska agera i förhållande alla var och en.

Läs mera om hur den kristna människosynen påverkar vårt sätt att förhålla oss till våra nästa.

 

Den kristna livsstilen

Den kristna är kallad att respektera, uppskatta och älska sin nästa. Det här är kärnan i den kristna livsstilen.

Verksamhetsmål: Erkännande av vår nästa

Se: Identifiera en konkret fråga som gäller jämställdhet och likabehandling och som har sitt ursprung i församlingens vardag och människornas erfarenheter.

Undersök: Fundera på frågan med det förnuft Gud gett oss. Härled visdom ur Bibeln, kyrkans undervisning och traditioner samt forskning inom olika områden och människornas liv. 

Be: Ställ upp ett sådant mål för verksamheten som kräver bön för att uppnås. 

Tjäna: Respektera, uppskatta och älska din nästa. Sök dig till de allra svagaste. Möt dem och ta deras erfarenheter på allvar.

Kämpa för:  Konfrontera dina attityder och fördomar, be om ursäkt och bättra dig.

Läs mera om arbetets olika skeden

Verktyg för att främja människorättsarbete

Den kristna livsstilen – att var och en ska respekteras, uppskattas och älskas – är ett krävande ideal som vi aldrig fullt ut kan förverkliga. Men det är vår plikt att försöka. Vi har sammanställt några verktyg som är till hjälp i arbetet mot en gemensam och jämlik kyrka. Arbetet är kontinuerligt och utvecklas ständigt. Verktygen utvecklas tillsammans, genom att vi lyssnar till varandras erfarenheter och drar nytta av dem.

Denna plan erbjuder församlingen verktyg för att främja jämställdhet och likabehandling. Församlingens grundläggande uppgift förpliktar oss att hålla dörrarna öppna för den skapelsens mångfald som syns i människors liv.

”Öppna dörrar” innebär att var och en kan känna sig välkommen precis som man är i den församlingsgemenskap som uppkommer mellan olika slags människor. Men människors olika behov, önskemål och strävanden orsakar också svårigheter av många olika slag. När verksamheten är öppen kan det till exempel kollidera med behovet av trygghet.

Att följa den gyllene regeln är en ständig kamp för att identifiera vad som är gott för nästan och att erkänna hans eller hennes aktörskap. Denna arbetsbok ger en djupare förståelse av de olika nivåerna av jämställdhet och likabehandling och vad de betyder i församlingens verksamhet och hjälper också till att stärka varje människas människovärde.

Den operativa planen är en arbetsbok som uppmuntrar till praktiska åtgärder och som här presenteras som en webbpublikation. Planen är ett svar på kyrkomötets uppdrag, enligt vilket Kyrkostyrelsen har

  • utarbetat en operativ plan för jämställdhet och likabehandling för att främja jämställdhet och likabehandling i kyrkan
  • inkluderat en modell för operativ jämställdhets- och likabehandlingsplanering i församlingarna.

Öppna dörrar för alla – En operativ jämställdhets- och likabehandlingsplan för kyrkan och församlingarna (PDF)

Med hjälp av utvärderingsenkäten kommer församlingen i gång med sitt arbete för likabehandling. Med hjälp av den får församlingen en helhetsbild av allt det som i bästa fall kan ingå i främjandet av jämställdhet och likabehandling. Utifrån enkäten kan församlingen utvärdera på vilken nivå det egna människovärdesarbetet ligger och identifiera vilka delområden som är väsentliga för församlingen med tanke på församlingsmedlemmarna, invånarna i området och andra intressentgrupper samt vad som behöver utvecklas.

Med hjälp av utvärderingsenkäten kan man planera och leda församlingens jämställdhets- och likabehandlingsarbete även på lång sikt.

När man utarbetar den egna enkäten kan man tillämpa exempeltabellerna på sidan 30–34 i denna plan.

Likabehandlingsplanen är ett centralt verktyg med vilket församlingen kan göra sin verksamhet mer rättvis – främja jämlikhet och likabehandling.

Den operativa jämställdhets- och likabehandlingsplanen ökar församlingens behov av att skaffa information om befolkningen i sitt område och dess mångfald. Det bästa är om idéerna och planerna för församlingens verksamhet sker i samråd med invånarna i området med beaktande av deras mångskiftande behov och livssituationer. 

Olika myndigheter och andra aktörer har utarbetat guider för att underlätta likabehandlingsplaneringen. Dessa hjälper vid planeringen och genomförandet av en god process, vilken i sin tur lär den som ger sig in i processen. Som resultat av planeringsprocessen får man fram riktlinjer för en bättre, mer pluralistisk och välmående församling.  

Likabehandlingsplanen beskriver hur församlingen i sin verksamhet främjar allas likabehandling och förhindrar diskriminering. Församlingarna uppmanas att utarbeta sina egna likabehandlingsplaner, där man skriver in de centrala målen för att främja jämställdhet och likabehandling inom det egna verksamhetsområdet.

Frågor att beakta i församlingens verksamhet:

  • Vad innebär det odelade människovärdet i församlingens verksamhet? Vilka människor når församlingen ut till, vem är den intresserad av och vem vill den bli vän med?
  • Hur märker en person som kommer till församlingen att vi i församlingen respekterar och uppskattar alla människor? 
  • Hur kan man känna igen en diskrimineringsfri församling? 
  • Hur står församlingen upp för fattiga och marginaliserade människors rättigheter på orten?
  • Vad gör församlingen i sin vardagliga praxis för att främja jämställdhet och likabehandling?

För vem ordnas det verksamhet och vem är församlingen intresserad av?

  • Församlingsmedlemmar 
  • Förtroendevalda
  • Invånarna i området
  • Övriga aktörer i området (organisationer, företag, m.fl.)
  • Minoritetsgrupper
  • Medborgarna ”den stora allmänheten”

Funktioner och lokaler m.m. att se över

  • Gudstjänster
  • Förrättningar
  • Fostran och stöd till familjer
  • Undervisning och förkunnelse
  • Seniorarbete
  • Diakoni
  • Musikverksamhet
  • Övriga funktioner: evenemang, tillställningar, utfärder, läger

Ekonomisk biståndsverksamhet

  • Organisationer och aktörer som mottar hjälp
  • Mottagare av kollekter
  • Församlingarnas ekonomiska bistånd

Hur identifierar och river vi ner ojämlika och diskriminerande strukturer?

  • I beslutsfattandesystemet
  • I ledningssystemet
  • I lagstiftningen
  • I verksamheten
  • I lokalerna
  • I kommunikationen

Var och hur syns förändringarna?

  • Praxis och bemötande
  • Kommunikation, språk och begrepp
  • Tillgänglighet

Vad är människors subjektiva erfarenhet av möten med kyrkan? 

Vilka andra perspektiv borde man lyfta fram från den praktiska nivån?

I enkäterna formuleras mål och bedömningsgrunder för hur jämställdheten och likabehandlingen förverkligas inom de olika delområdena av församlingens verksamhet. Varje delområde kan bedömas på tre olika nivåer. 

Genom att granska verksamhetens olika delområden kan församlingen ställa upp mål för främjandet av jämställdhet och likabehandling. Tabellerna (s. 30–34) innehåller exempel som församlingen kan tillämpa på sin verksamhet och utvecklandet av den utifrån lokala behov, resurser och omständigheter.

Syftet med exemplen är att sporra församlingarna till att fundera över olika dimensioner av och nivåer för likabehandling som en del av församlingens verksamhet och den kristna strävan. 

Med hjälp av enkäter och tabeller kan församlingarnas nuvarande styrkor och utvecklingsbehov i jämställdhets- och likabehandlingsarbetet synliggöras, så att församlingarna kan vidta korrigerande åtgärder. Inom något tema kan man vara en nybörjare och inom ett annat en föregångare.

I en församling på nybörjarnivå har man blivit medveten om vikten av jämställdhet och likabehandling i verksamheten och man identifierar utmaningar och förändringsbehov.

utvecklarnivå skapas ny praxis för att främja jämställdhet och likabehandling.

föregångarnivå främjar man kontinuerligt sådan praxis som stöder människovärdet och stärker jämställdheten och likabehandlingen och verkningsfullheten uppföljs.

Bedömningstabellerna är inte verksamhetsrekommendationer för kyrkans organisationer och församlingar, utan de lyfter bara fram de olika innehållen i och aspekterna av jämställdhets- och likabehandlingsarbetet. Målet är inte att jämföra sig med andra utan att utveckla den egna verksamheten. Utvärderarna funderar själva på vilken nivå den egna kyrkliga organisationen eller församlingen befinner sig som förverkligare av jämställdhet och likabehandling.

Se sidan 35 för en exempelblankett för uppföljning och utvärdering

Respekt, uppskattning och kärlek

På dem bygger vi en jämlik och jämställd kyrka.

Öppna dörrar för alla – läs mer

Församlingarnas operativa jämställdhets- och likabehandlingsplan styrs av den kristna människosynen, samhällslivets grundvärderingar och människornas erkännande av sina medmänniskor.

Den kristna människosynen kräver att man håller fast vid att alla människor har ett lika och omistligt värde. Enligt den kristna tron är varje människa värdefull eftersom hon är skapad av Gud, oavsett sina egenskaper eller prestationer.

Den kristna tron ger upphov till en livsstil där det centrala är att respektera, uppskatta och älska vår nästa. Att respekten för nästan ses som det ideal som styr våra möten synliggör villkoren för det sant mänskliga.

Erkännandet av människovärdet i relationer människor emellan styr individer och grupper att acceptera var och en av sina medmänniskor som likvärdiga aktörer och stöder samverkan med andra. Människovärdet realiseras inte genom förkunnelser utan i praktiskt agerande.

Samhällslivets grundvärderingar är de centrala principer som reglerar och styr det finländska samhället och dess medlemmars liv och agerande. De viktigaste av dessa är människorättsbestämmelserna i 2 kap. i grundlagen, de internationella människorättskonventioner som Finland förbundit sig till och de normer som skyddar rättsstatsprincipen. Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, som utövar offentlig makt, måste iaktta dessa juridiska principer.

Var och en har rätt att utifrån sin mänsklighet bli respekterad, utifrån sitt aktörskap bli uppskattad och utifrån sin person bli älskad.

Människovärdet avser alla människors lika och omistliga värde. Enligt den kristna tron är varje människa värdefull eftersom hon är skapad av Gud, oavsett sina egenskaper eller prestationer. Människovärdesprincipen har influerat formuleringen av grundlagarna i många länder, däribland Finland. Den är också ett centralt element i exempelvis Immanuel Kants filosofi. Människovärdesprincipen ligger också bakom t.ex. diakonin och det övriga arbetet för att stärka de marginaliserades ställning. Källa: evl.fi/ordlista

Enligt evangelierna grundar sig människovärdesarbetet på

  1. Det dubbla kärleksbudet,
  2. Den gyllene regeln samt
  3. Principen om att de utstötta och fattiga kommer först

Läs mera om de tre principerna

Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är ett offentligrättsligt samfund, som är bundet inte bara av nationell lagstiftning utan också av internationella människorättskonventioner. Förverkligandet av likabehandling och bekämpandet av diskriminering grundar sig inte bara i speciallagar utan också i bestämmelserna om de grundläggande fri- och rättigheterna, de internationella människorättskonventionerna och rättsstatsprincipen, vilka är bindande för kyrkan som en utövare av offentlig makt.

Läs mera: Juridiska skyldigheter: Samhällslivets grundvärderingar

De mänskliga rättigheterna skyddar vars och ens människovärde.

Till de ideal som präglar rättsstaten, välfärdssamhället och demokratin samt de människorättsliga idealen hör att medborgarna deltar i skötseln av de gemensamma ärendena och bidrar med sin kreativa och kritiska insats.

De olika parterna måste följa lagen men också förbinda sig att agera i enlighet med de moraliska kraven. Att de grundläggande fri- och rättigheterna tillgodoses i praktiken beror på medborgarmoralen. De mänskliga rättigheterna förverkligas enbart när medborgarna i sitt eget agerande förbinder sig att respektera varandras rättigheter.

Den kristna är kallad att respektera, uppskatta och älska sin nästa: det här är kärnan i den kristna livsstilen. Attityden som ligger till grund för detta kan benämnas ett accepterande erkännande.

Var och en har rätt att utifrån sin mänsklighet bli respekterad, utifrån sitt aktörskap bli uppskattad och utifrån sin person bli älskad. Hur dessa attityder tar sig uttryck i praktiken kan man få reda på genom att definiera hur de syns i församlingens vardag, i interaktionen mellan människorna i församlingens olika funktioner samt inom kyrkan som helhet.

Den kristna livsstilen – att var och en ska respekteras, uppskattas och älskas – är ett krävande ideal som vi aldrig fullt ut kan förverkliga.

Läs mera: Teologiska grunder

Att bli föremål för respekt, uppskattning och kärlek eller att inte bli det påverkar på ett betydande sätt en människas identitet.

En respektfull attityd innebär att man erkänner den delade och gemensamma mänskligheten utifrån de rättigheter som finns inskrivna i lagen och internationella konventioner.

En uppskattande attityd innebär ett uppskattande erkännande av nästans egenskaper och kunnande.

En kärleksfull attityd innebär ett förbehållslöst erkännande av nästans person. Föremålet här är framför allt närstående personer. De kristna är kallade att behandla alla med en attityd präglad av kärlek till nästan.

Respekten för människovärdet och förverkligandet av jämställdheten och likabehandlingen kan delas in i följande skeden:

  1. Identifiera sådan information som är korrekt och betydelsefull för hur vi bemöter vår nästa.
  2. Identifiera nästan som en person – det unika hos individen.
  3. Uppskatta din nästa: förverkliga social rättvisa och främja det gemensamma goda.
  4. Identifiera nästans delaktighet och erkänn hans eller hennes aktörskap: skapa och främja hans eller hennes möjligheter att agera, få uppskattning och uppleva äkta delaktighet.

Varje människa är värdefull

Var och en har rätt att utifrån sin mänsklighet bli respekterad, utifrån sitt aktörskap bli uppskattad och utifrån sin person bli älskad.

Tillbaka till toppen