Kyrkan i världen

Kristendomen är den största världsreligionen och finns på alla kontinenter. Även om de kristna kyrkorna överallt i världen har sin tro på treenigheten, Jesus som frälsare och på Bibeln gemensam tar sig kristendomen mycket olika uttryck på olika håll i världen. Att bekanta sig med kristendomen i världen är därför intressant ur många olika skolämnens synvinklar. Nedan finns också länkar till material om miljöfostran.

En tecknad hand håller ett jordklot.

Organisationer erbjuder kunskap om världen

Via nätet kan man sätta sig in i olika kristna samfunds lära och liv. Man kan också bekanta sig med kristendomen i världen genom det material för skolor som olika organisationer som jobbar internationellt har gjort.

Finska Missionssällskapete har till exempel gjort spelkort på temat Religionerna i världen. Se mera i materialbanken för barn och unga. Finska Missionssällskapets missionärer kan också göra skolbesök då de är i Finland. Då är det fråga om Allmänbildande undervisning i enlighet med läroplanen (korg 1) och kan inte innehålla religionsutövning.

Kyrkans Utlandshjälp är en annan organisation där man kan få aktuell och pålitlig kunskap om omvärlden. Det finns många intressanta artiklar om barn i andra delar av världen, till exempel En extrem skolresa som handlar om barn i Sydsudan som på skolvägen möter krokodiler.

Miljö och ansvar

De kristna kyrkorna har alltmer också börjat arbeta med miljöfrågor. Tips på hur man med barn och unga kan ta upp miljöfrågor finns till exempel i evangelisk-lutherska kyrkans Miljöhandbok. I avsnittet om Miljöfostran finns både en miljöplan och konkreta idéer för arbete med barn och unga.

Webbplatsen Ekofasta.fi har också aktuellt och mångsidigt material som kan användas i skolan, se Artiklar och bloggar. Varje år publiceras nytt material i anslutning till årets tema. År 2022 var temat “Skog”.

Den ekumeniska ansvarsveckan har ofta också tema och insamlingsmål i anslutning till hållbar utveckling och internationella projekt. År 2024 firas den ekumeniska ansvarsvecken den 20-27.10. Temat är Skapade till Guds avbild. Ansvarsveckan 2024 kommer också att fortsätta temat en hållbar framtid, med fokus på det 10:e målet för hållbar framtid för att minska ojämlikhet. Under den ekumeniska ansvarsveckan, den 24.10, infaller också FN-dagen. Material om FN-dagen för skolor finns på Svenska FN-förbundets webbplats.