Församlingen som resurs för välbefinnande

Skolan och församlingen arbetar med och för samma barn och ungdomar. På den här sidan hittar du information om och exempel på hur ett samarbete mellan skolan och församlingen kan stöda barnens, ungdomarnas och lärarnas välbefinnande i enlighet med anvisningarna för Fostran och välmående (korg 4).

Stöd för barns och studerandes välbefinnande

Tips från församlingar på olika håll i Finland:

  • Extra vuxen under rasterna. Observera att en församlingsanställd inte kan vara den egentliga rastövervakaren och alltså inte ersätta en lärare.
  • Rastcafé. Församlingens anställda har kommit med kaffetermosar och kex och fått värdefulla pratstunder med elever och studerande. Speciellt abi- café är uppskattat då abiturienterna ofta hellre talar om framtidsplaner och stress med någon vuxen “utifrån”.
  • Aktiviteter:
  • Uppgifter som ger poäng klassvis samlas hela året och sen pris.
  • Cirkusredskap med, helst under uteraster.
  • Brädspel, Uno
  • Bingo, får rulla fram en nummer, får fråga eller uppgift
  • Hur syns det att det är kyrkan? Flagga, collage.

Barnfötter i ring.

Tips från församlingar på olika håll i Finland:

  • Bjudit in ettorna till församlingens lägergård i början av terminen. Församlingens anställda har ordnat program och lärarna har haft möjlighet att följa med gruppens dynamik. Församlingen har betalat bussen till lägergården.
  • Femmorna har cyklat till lägergården där de haft program med barn- och ungdomsarbetsledarna och grillat korv. Lärarna har varit med men inte haft ansvar för programmet.

Bra att tänka på då skolans elever/studerande och personal drabbas direkt eller indirekt av sorg eller kris:

  • Alla reagerar på olika sätt: En del behöver samtala och gå igenom händelserna och då kan musik, sånger, dikter och böcker vara bra hjälpmedel för att bearbeta och uttrycka sorg. Andra vill inte vill prata och kanske upplever rutiner och skolvardagen som ett sätt att handskas med sorg eller “ta paus från” sorgen. Ibland är det därför bättre att tillsammans göra något trevligt än att tala om sorgen.
  • Minnestund/ Tyst minut: En lärare eller hela skolan tillsammans kan hålla en tyst minut då man kommer ihåg den som dött. Då är det bra att kort informera om vad som hänt (så att alla vet), läsa en text, spela ett musikstycke, tända ett ljus.
  • Minnesplats: När en sorg bearbetas är det bra med en tydlig plats. Då kan ett minnesbord vara ett alternativ för ett gemensamt sörjande. (Ifall eleven har en plats, kan den uppmärksammas). På bordet kan en vit duk med ljus, blommor och ett fotografi placeras. En bok/häfte och penna där den som vill kan skriva till den som omkommit eller minnen till anhöriga kan också finnas på bordet.
  • Flagga på halvstång: Flaggning på halvstång för att hedra den omkomna är också ett fint sätt att ihågkomma en död människa. En kort minnestund kan ordnas vid flaggstången.
  • Delta i begravning: Ifall de anhöriga önskar det kan någon från skolans personal och eventuellt också elever/studerande delta i begravningen. Då är det bra att i förväg tala både med de anhöriga och med de barn och unga som vill delta.
  •  Ge sorgen tid: När det gått en tid kan man bearbeta sorgen genom ett besök på begravningsplatsen. Ett annat sätt att ge eleverna möjlighet att minnas den/de som dött är att samlas i skolan eller på begravningsplatsen på Alla helgons dag. Då kan eleverna få uttrycka sina känslor och tankar kring saknad och död och komma ihåg de vänner och släktingar som dött.

Församlingens anställda ställer upp vid sorg och kris

Två ljus, en tavelram, ett hjärta och några psalmtexter.

Bord vid en minnesstund i en skola (foto: Monika Lindvik)

Då skolans elever/studerande och personal drabbats av sorg kan församlingens anställda hjälpa till genom att finnas till hands. Församlingen kan också hjälpa till med samlingar där man berättar vad som hänt. Vid dödsfall är det vanligt att hålla en minnesstund då man tänder ljus, läser en text och tänker på den som dött. I Vasa svenska församling har man en väska färdigt packad för de situationer då man behövs i skolan.

Väska, nalle och hjärta.

Sorgeväska (foto: Monika Lindvik)

Det är också bra att i skolorna ha en sorgelåda/ett sorgeskåp där allt det man behöver för att hålla en samling finns så som ett ljus, en vit duk, en text. Församlingen och skolan kan tillsammans förbereda lådan och samtidigt diskutera hur man gör ifall skolan drabbas av sorg.

Nalle, kors, ljusstake och text i en sorgelåda.

Sorgelåda (foto: Monika Lindvik)

Läs mera om Barn och sorg på evl.fi där de här artiklarna finns:

Krisplan

I varje skola ska det finnas en Krisplan. I den är det bra att det också finns kontaktuppgifter till församlingen. Den som från församlingen kommer till skolan kan kolla att församlingens kontaktuppgifter är korrekta.

I Elev- och studerandevårdslagen görs delas elev- och studerandevården upp i två delar: Å ena sidan preventiv elev- och studerandevård som riktar sig till grupper och å andra sidan individuell elev- och studerandevård.

Den primära elev- och studerandevården är preventiv och riktar sig till grupper. I det här arbetet kan församlingen vara en resurs genom att ordna gemenskapsskapande program där barnen och ungdomarna får öva sig på socioemotionella färdigheter. En församlingsanställd kan också vara med i skolans elev-eller studerandevårdsgrupp då man talar om en hel grupp eller då man talar om en individ som gett den lov till att den församlingsanställda får vara med.

Den individuella elev- och studerandevården sköts av skolhälsovård, studerandevård, psykologtjänster, kuratorer. Det är fråga om ett mångprofessionellt team av sakkunniga. Barnet/ Ungdomen har rätt att säga om det är någon hen vill eller inte vill att ska vara med på möten. Om barnet/ungdomen eller hens vårdnadshavare önskar kan en församlingsanställd vara med. Andligt stöd kan ges barnet/ den studerande endast om hen ber om det.

  • “Fritis” efter skolan (enbart församlingen eller med kommunen) – info till hemmen att samarbete med församlingen
  • Klubbar efter skolan i församlingens utrymmen
  • Öppet hus från 9-14 under skolloven (behöver inte anmäla sig eller binda sig för hela veckan); aktivitet, lunch
  • Barn- eller ungdomskör/ band som över i skolan men leds av en församlingsanställd.

Stöd för lärare

Det behövs ofta flera vuxna i skolan både i vardagen och då man åker på utflykt, lägerskola eller till exempel på Stafettkarnevalen.

Tveka inte att ta kontakt med församlingens barn-och ungdomsledare och hör dej för om de har möjlighet att hjälpa till med det du behöver!

En text som säger "En extra vuxen i skolan- på era villkor"

Åskådningsämnena religion och livsåskådning kräver mycket av läraren. Ämnena är omfattande och känsliga så det är naturligt att det kan uppstå knepiga situationer. Om du har frågor, funderingar  eller vill ha någon att “bollplanka” med kan du frimodigt ta kontakt med sakkunnig i skolsamverkan Helena Salenius, helena.salenius@evl.fi, som själv verkat som religionslärare i många år.

Två judiska ljusstakar och några andra judiska föremål.

Ta kontakt om du vill tala om frågor som gäller fostran, undervisning och lärande.

Församlingens anställda kan också samtala om eller vara med i diskussioner om fostran. Eftersom församlingens anställda ofta arbetar med samma barn som lärarna på orten kan ett sådant samarbete vara givande för alla parter. Ibland kan det vara bra att tala om fostranfrågor med någon utanför arbetsgemenskapen, då kan en barn- eller ungdomsarbetsledare vara ett bra referensstöd. Det är i alla fall viktigt att komma ihåg tystnadsplikten och diskutera på ett allmänt plan och inte diskutera personer som inte gett lov till det.

Kvinna sitter på en trappa och tittar på sin telefon

Välkommen med på retreat för småbarnspedagoger och lärare på Snoan!

Varje år ordnas en retreat för småbarnspedagoger och lärare på retreatgården Snoan nära Hangö. Nästa retreat hålls hösten 2025. Se Snoan.fi. Det kommer också mera information på den här sidan så småningom. Kontakta helena.salenius@evl.fi för mera information.

En bild från retrietgården Snoan där det finns sittdynor, fotstöd, en psalmbok.

Tillbaka till toppen