Ungdomens Kyrkodagar 2025

Kom med på UK som nästa gång ordnas 30.1–2.2.2025! Planeringen är igång och snart publicerar vi temat för UK 2025. Kallelsen och den officiella informationen kommer i slutet av oktober, men redan nu kan du lämna in motioner och initiativ.

UK-deltagare bygger pussel.

Hur anmäler jag mig?

Vad roligt att du är intresserad av att komma med på Ungdomens Kyrkodagar!

Som ombud ska man vara under 30 år, konfirmerad och medlem i en församling i Borgå stift. Beroende på församlingens storlek kan församlingen utse max 12 ombud.

Anmäl dig via din egen församling när anmälningen öppnas i november. Din hemförsamling står för din deltagaravgift. Ombud som utsetts av församlingen har yttrande- och rösträtt vid plenum.

Senast i slutet av december ska församlingen skicka in sin gemensamma anmälning via elektronisk länk. Observera att det för dig som delegat betyder att du behöver anmäla ditt intresse till ungdomsarbetsledaren i god tid före sista anmälningsdatum! Kolla med din ungdomsarbetsledare när hen senast behöver din intresseanmälan. Kanske har din församlingen ett eget sista anmälningsdatum?

Din ungdomsarbetsledare kommer få en intresseanmälningsblankett. Ifall du är intresserad av att komma med på UK behöver du på den uppge följande information:

• namn
  • telefonnummer
  • e-post
  • ålder
  • ifall du är första gången med på UK
  • val av workshops (du väljer tre alternativ och rangordnar dem)
  • specialönskemål gällande diet, inkvartering och transport
  • 1-2 personer du vill dela rum med (vi försöker beakta så långt det går, men kan inte garantera något. En del sover i massinkvartering.)
  • ifall du kan tänka dig att medverka på något sätt under UK, t.ex. i mediateamet (filma, fota, some), hålla andakt, medverka i gudstjänsten, hjälpa till med tekniken osv.

För att UK ska fungera behövs många människor som hjälper till. Ljudteknik, skärmteknik, fotografera, filma, rapportera på sociala medier, hålla andakt, läsa texter i gudstjänsten, dela ut nattvard, rouda och mycket mer.

Kunde du tänka dig att hjälpa till med något? Meddela isåfall i samband med att du anmäler dig så tar arrangörerna kontakt med dig innan UK. Du kan också meddela direkt till den person (sakkunnig i ungdomsfrågor på KCSA) som ansvarar för UK, genom att skicka e-post, text- eller whatsappmeddelande eller via privat meddelande på Instagram till UK:s konto (@ungdomenskyrkodagar).

Två ungdomar står i talarstolen, ärendets text projiceras på skärmen bakom dem.

Påverka genom motioner och initiativ till diskussion

Du kan själv påverka vilka frågor som behandlas på plenum på UK. Skriv ner det ärende du vill att UK ska diskutera.

Skriv ner din idé redan nu. Texten behöver inte vara perfekt och motionen eller initiativet inte till 100% genomtänkt. Huvudsaken är att du har en idé som du vill föra fram. Be din ungdomsarbetsledare om hjälp, en tidigare UK-delegat.

Om du har ett konkret förslag på vad du vill förändra kallas ärendet motion. Om du bara vill att ett ämne skall diskuteras kallas ärendet initiativ till diskussion. Se ett videoklipp som förklarar skillnaderna mellan motion och initiativ.

Du kan också läsa mera i UK:s stadgar.

Bekanta dig med tidigare motioner, initiativ och beslut.

Program och medverkande

Talare, plenum, café, andakter, musik, klädbytartorg och mycket mer. Allt det händer på UK och när UK närmar sig kommer du här hitta mer information om programmet och de som medverkar, t.ex. talarna, UK-prästen och UK-bandet.

På lördag kväll blir det gemensamt kvällsprogram. Vill du bidra med något? Dra en lek, sjunga en sång, stå på huvudet, recitera en dikt eller på annat sätt bidra till god stämning?

Klädbytartorget är redan en tradition på UK. Den som vill får gå genom sin garderob och ta med plagg som ma inte längre använder. Vi byter hela och rena kläder som samlas in när man anländer till UK. Max 5 plagg/person.

Klädbytartorget har fått inspiration av Marthorna och har blivit en del av flera församlingars evenemang under ekofastan.

UK-deltagare tittar på plagg från klädbytartorget.

Workshops

I slutet av oktober publiceras de workshops som kommer hållas på UK 2025. Workshoparna hålls på lördag i ett pass.

När du anmäler dig ska du välja tre workshops; den du helst deltar i och två i reserv. Har du förslag på workshops till UK 2025? Maj-augusti 2024 kan du skicka förslag som privatmeddelande till UK:s instagramkonto, @ungdomenskyrkodagar.

Bussarna till UK

I UK ingår ett reseutjämningssystem som innebär att alla betalar samma deltagaravgift, där resekostnaderna är inräknade, oberoende av varifrån man kommer.

Men det betyder förstås att man ska åka med en UK-buss. Om du av någon anledning inte kan använda dig av UK-bussen måste du betala din resa själv, eller anhålla om att församlingen gör det. Ifall du har frågor gällande transporten ska du kontakta den person som ansvarar för transporten. Ifall du i anmälan meddelat att du kommer med buss, men nu kommer att ta dig till UK på egen hand behöver du meddela direkt åt bussvärden. Bussvärdarnas namn och kontaktuppgifter publiceras när UK närmar sig.

Föredragningslista för UK 2025

Här kommer du att hitta föredragningslistan och de ärenden som vi kommer att behandla under UK 2025. Redan nu kan du skicka in motioner och initiativ.

Vilka beslut fattades av UK 2024?