Påskandakt- och påskgudstjänst i skolan

Andakter och gudstjänster blir bäst om man planerar dem tillsammans. För dig som lärare finns nedan lite information att utgå ifrån.

Praktiska saker att tänka på

Både för skolan och församlingen är det viktigt att i tid komma överens om var och när en påskandakt- eller gudstjänst ska hållas. Det lönar sig att boka kyrkan/utrymmet också för några timmar innan så att de som deltar har möjlighet att öva. De som läser texter eller ber böner behöver veta var de ska stå och få öva sig på att använda mikrofon. De som spelar eller sjunger behöver också få öva i ifrågavarande utrymme.

Ekumeniskt samarbete

Om möjligt kan man samarbeta med de andra kristna samfunden och på det sättet också synliggöra mångfalden och öka delaktigheten. Den ortodoxa kyrkans påskfirande intresserar elever och studerande och den katolska kyrkans korsvägsandakter under stilla veckan ger möjligheter att på ett åskådligt sätt gå igenom påskens händelser. Korsvägsandakterna består av stationer som finns illustrerade på fjorton tavlor som finns i alla katolska kyrkor. Den första handlar om hur Jesus döms till döden och den sista om hans begravning.

Tygdockor och en åsna i kyrkan.

Vad händer i kyrkan?

Påskandakten eller påskgudstjänsten kan till exempel innehålla:

Textläsning

Då man har en påskandakt- eller påskgudstjänst med elever/studerande sammanfattar man vanligen hela påskhelgens händelser och lyfter speciellt fram påskdagens händelser. Påsken är kristenhetens viktigaste högtid och påskhelgens viktigaste dag är påskdagen.

Påskdagen handlar om uppståndelsen, temat är Kristus är uppstånden.

• Kvinnorna vid den tomma graven, lärjungarna får höra nyheten.
  • Matt. 28:1-8, Mark. 16: 1-8, Luk. 24:1-12, Joh. 20:1-10.

Man kan också utgå från Palmsöndagen, som handlar om hur Jesus rider in i Jerusalem (Joh. 12:12-24). Människorna strödde palmkvistar på vägen, vilket är bakgrunden till de kvistar av vide vi ofta dekorerar med under påsken.

Bön

Eleverna kan till exempel

• skriva böneämnen på lappar som sedan den som håller andakten sammanställer till en bön
  • vara med och be bönen
  • tända ett ljus efter varje avsnitt i bönen.

Musik

Många elever och studerande sjunger och spelar något instrument på sin fritid. I många skolor finns det också sånggrupper och körer som man gärna kan engagera i påskkyrkan. Det lönar sig att samarbeta med kantorn och musikläraren då man planerar evenemanget.

Religiösa evenemang.

Påskkyrka hör till korg 3, Religiösa evenemang

Läs mer om de olika samarbetskorgarna

Påskandakten eller påskgudstjänsten kan planeras tillsammans med skolan och de av lärarna och eleverna/de studerande som vill. Elever i den grundläggande utbildningen behöver lov också till detta av sin vårdnadshavare.

Då församlingen ordnar påskandakt eller påskkyrka är det fråga om ett religiöst evenemang. Det innebär att det får finnas religiösa element, man får alltså be, välsigna och förkunna. Det innebär också att skolan är skyldig att ordna ett jämförbart alternativt program för dem som inte vill i det religiösa evenemanget.