Välkommen till Skolan och kyrkan!

Vi vill inspirera och stöda samarbetet mellan skolor och församlingar.

Samarbete mellan kyrkan och skolan

Det finns många möjligheter för samarbete mellan skolan och församlingen. Här kan du läsa om vilka principer som gäller för olika former av samarbete och om vad samarbetet kan innebära i praktiken.

Principer för samarbetet

BEKANTA DIG MED SAMARBETSPRINCIPERNA

Samarbetskorgar

Med hjälp av fyra samarbetskorgar beskrivs principerna för olika samarbetsformer.

Samarbetskorgarna

Material och tips

Här hittar både lärare och församlingens anställda material och tips för allmänbildande undervisning och för att främja elevers, studerandes och skolpersonalens välbefinnande. Här finns också material och tips för religiösa evenemang som ordnas i samarbete mellan skolan och församlingen.

Material och tips för undervisning

Bakelser – en film om Borgå stift

Borgå stift är det enda svenskspråkiga stiftet i Finland. År 2023 fyllde stiftet 100 år.

Film och frågesport

Material och tips för religiösa evenemang

Välsignelse inför skolstart

Skolstarten är en viktig milstolpe i barnets liv. Därför ordnar många församlingar Välsignelse inför skolstart. Skolan kan vara med på olika sätt, till exempel genom att informera om tillfället. Också övergången till förskola kan vara stor. Därför kan man också bjuda in förskolebarnen till Välsignelse inför skolstart.

Välsignelse inför skolstarten

Material och tips för välbefinnande

Församlingen som resurs

Skolan och församlingen arbetar med och för samma barn och ungdomar. På den här sidan hittar du information om och exempel på hur ett samarbete mellan skolan och församlingen kan stöda barnens, ungdomarnas och lärarnas välbefinnande i enlighet med anvisningarna för Fostran och välmående (korg 4).

Församlingen som resurs för välbefinnande

Resurser och länkar

Här har vi samlat länkar med mer nyttig information och material.

Kommande evenemang och nyligen publicerade resurser.

Ekumeniska rådet i Finland ordnar den 18.9 2024 ett seminarium, “Saako koulussa olla oma itsensä?”. Välkommen med!

Framåt med åskådningsfostran

Inspirerar till pedagogisk kreativitet, utveckling av åskådningsfostran och mångsidigt samarbete inom småbarnspedagogiken.

Åskådningsfostran