Vi vill inspirera och stöda samarbetet mellan skolor och församlingar.
Det finns många möjligheter för samarbete mellan skolan och församlingen. Här kan du läsa om vilka principer som gäller för olika former av samarbete och om vad samarbetet kan innebära i praktiken.
Med hjälp av fyra samarbetskorgar beskrivs principerna för olika samarbetsformer.
Samarbetet mellan skolan och kyrkan utgår från skolornas önskemål och från vad församlingarna kan erbjuda. Samarbetet bygger på gällande lagstiftning och Utbildningsstyrelsens anvisningar.
Prao i församlingen ger möjlighet att bekanta dig med många olika yrken och arbetsuppgifter.
Vad ska jag göra hela dagen på Stafettkarnevalen när mitt lag inte gick vidare?
Lärarnas ork och välmående är en av nyckelfaktorerna för en bra vardag för barn och unga.
Här hittar både lärare och församlingens anställda material och tips för allmänbildande undervisning och för att främja elevers, studerandes och skolpersonalens välbefinnande. Här finns också material och tips för religiösa evenemang som ordnas i samarbete mellan skolan och församlingen.
Skolstarten är en viktig milstolpe i barnets liv. Därför ordnar många församlingar Välsignelse inför skolstart. Skolan kan vara med på olika sätt, till exempel genom att informera om tillfället. Också övergången till förskola kan vara stor. Därför kan man också bjuda in förskolebarnen till Välsignelse inför skolstart.
Skolan och församlingen arbetar med och för samma barn och ungdomar. På den här sidan hittar du information om och exempel på hur ett samarbete mellan skolan och församlingen kan stöda barnens, ungdomarnas och lärarnas välbefinnande i enlighet med anvisningarna för Fostran och välmående (korg 4).
Här har vi samlat länkar med mer nyttig information och material.
Kommande evenemang och nyligen publicerade resurser.
Ekumeniska rådet i Finland ordnar den 18.9 2024 ett seminarium, “Saako koulussa olla oma itsensä?”. Välkommen med!
Inspirerar till pedagogisk kreativitet, utveckling av åskådningsfostran och mångsidigt samarbete inom småbarnspedagogiken.