Kyrkan som lärmiljö

Interiören i en gammal rappad stenkyrka.
Lundo kyrka.

Kyrkopedagogik – att uppleva kyrkan med alla sinnen

Kyrkopedagogik är en icke-konfessionell metod genom vilken eleverna får uppleva och utforska kyrkorummet med alla sina sinnen. Det var Tyskland som först började med kyrkopedagogik och därifrån har den spridit sig till de nordiska länderna.

Kyrkopedagogiken:

• öppnar kyrkorna för alla människor oavsett deras religiösa bakgrund
  • förmedlar kyrkornas väsen och betydelse med alla sinnen
  • skapar relation mellan människan och kyrkorummet
  • öppnar vägar till erfarenheter av andlighet
  • håller kyrkorummet levande
  • arbetar med upplevelser och helhetssyn
  • bygger på en utarbetad teori och består av enkla metoder
  • ger kunskap om den kristna religionen.

Kyrkan kan vara en lärmiljö där eleverna får besöka kyrkan och får undersöka kyrkan genom att röra sig runtomkring i kyrkorummet. Någon av församlingens medarbetare kan berätta om kyrkan på olika sätt. Många kyrkor har en kyrkråtta som inspirerar och ger eleverna uppgifter att utföra i kyrkorummet. En del av ”guiderna” har andra metoder som de använder. Det centrala är att eleverna får nya erfarenheter genom att själva utforska och röra sig i kyrkorummet.

Kyrkan kan vara en av lärmiljöerna i många skolämnen, till exempel religion, historia, musik, bildkonst, matematik, gymnastik. Kyrkan kan undersökas både utifrån och inifrån. Eleverna kan undersöka konstverk genom att räkna personer, färger på kläder, djur o.s.v. De kan mäta kyrkbänkar, kyrkans omkrets med händer, fötter och kroppen eller ligga på golvet och se på takmålningar, känna orgelns vibration.

Filosofiedoktor Sören Dalevi har forskat i hur besök i kyrkorum påverkar skolbarn. Dalevi kom fram till att det är estetiska intryck som barnen minns efteråt. Med estetiska intryck menar Dalevi hur barnen upplever till exempel sådant som orgel, arkitektur, konst, musik och symboler i kyrkorummet. Då barn får uppleva med alla sina sinnen får de en bredare förståelse av religion. Dalevi menar att eleverna får uppleva andra dimensioner av religionen när de får utforska och uppleva kyrkorummet med hela sin kropp. Då eleverna får öva upp sina sinnliga erfarenheter blir de bättre att tolka och göra tillfället till sin egen upplevelse. Genom estetiska upplevelser med metoden kyrkopedagogik, får eleverna nya estetiska kunskaper. Dessa kunskaper är viktiga för att förstå hur andra tänker och ger en bredare förståelse samt respekt för andra religioner och deras kulturella intryck.

Utforska rummet

Utforska rummet är ett material som man kan använda då man besöker en luthersk kyrka, en ortodox kyrka eller en moské. Materialet, som också finns på svenska och som gratis kan skrivas ut består av kort med en bild av ett föremål på ena sidan och en fråga på andra sidan. På Utforska rummet finns både materialet och instruktioner hur man kan använda det. Materialet förutsätter inte ett besök till en helig byggnad, det kan också användas i klassen.

Utforska bilden

Materialet Utforska bilden är utmärkt verktyg för att uppleva och lära sig om konst. De konstverk som valts öppnar också för diskussion om livets stora frågor. Bilderna är interaktiva så att eleverna kan trycka på olika punkter på bilden och få veta mera om en viss detalj eller symbol. På svenska finns det material om Michelangelos Adams skapelse, Leonardo da Vincis Nattvarden och Simbergs Dödens trädgård. Bildmaterialet lämpar sig väl också som en individuell uppgift.

Uskonnonopetus.fi har också mycket annat bra material som de lönar sig att bekanta sig med. En del av materialet är översatt till svenska.