Revideringen av handboken för kyrkliga förrättningar är ett projekt som Kyrkomötet gett i uppdrag åt Kyrkostyrelsen. Verksamhetsavdelningen vid Kyrkostyrelsen ansvarar för projektets genomförande. På den här sidan hittar du information om projektet och hur det framskrider.
Projektet har följande mål:
Mer detaljerad information om bakgrunden till projektet och dess mål hittar du i Handboksutskottets betänkande 1/2024. Projektet är fyraårigt, från hösten 2025 till 2029.
Projektet leds av en styrgrupp som Kyrkostyrelsens plenum utser den 27–28 maj. Revideringen utförs med hjälp av sju arbetsgrupper, grupperna arbetar från åren 2025 till 2027. Arbetsgrupperna är: dop- och konfirmation, vigsel och välsignelse av äktenskap, välsignelse av hem och andra platser, begravning och andakter i anslutning till det, andakter, vigning till ämbete och installationer samt musik. Sekreterare för arbetsgrupperna är Kyrkostyrelsens sakkunniga. Ansökningen ordnas som öppen ansökan.
Projektets värden är öppenhet och inkludering. Man vill höra kyrkans anställda och medborgare under projektets gång. Öppenhet och inkludering förstärks åtminstone genom följande tillvägagångssätt.
Handboken för kyrkliga förrättningar förnyas! Vill du vara med i detta viktiga revideringsarbete? Som medlem i en arbetsgrupp har du en unik möjlighet att utveckla de kyrkliga förrättningarna.
Revideringen utförs med hjälp av sju arbetsgrupper, vars arbete leds av en styrgrupp. Grupperna arbetar från hösten 2025 till utgången av 2027. Åren 2026 och 2027 ordnas fysiska möten ungefär en gång i månaden och utöver det Teams-möten vid behov. Under hösten 2025 träffas grupperna 2–3 gånger.
Till varje arbetsgrupp väljs 5–10 medlemmar. Ordföranden väljs bland de sökande eller kallas separat. Sekreterare för arbetsgrupperna är Kyrkostyrelsens sakkunniga. Det är bra att reservera 2–3 dagar arbetstid i månaden. För arbetsgruppsarbetet betalas inget arvode, men resekostnader och andra kostnader ersätts. Sökanden ska därför avtala med sin arbetsgivare om den möjliga tidsanvändningen. I särskilda fall är det möjligt att avtala om mötesarvoden, om medlemmen inte har någon arbetsgivare. Arbetsgruppernas första gemensamma möte ordnas fredag 29.8 kl. 10-16 i Kyrkostyrelsens lokaler i Helsingfors. De valda medlemmarna ska förbinda sig att delta i det mötet.
Arbetsgruppernas huvudspråk är finska, men det är möjligt för svenskspråkiga att uttrycka sig på sitt eget modersmål. Gruppens medlemmar förväntas vara beredda på att diskussionerna eventuellt förs på båda språken så att alla kan delta fullt ut.
ArbetsgrupperDop- och konfirmationVigsel och välsignelse av äktenskapVälsignelse av hem och andra platserBegravning och andakter i anslutning till detAndakterVigning till ämbete och installationer (börjar kanske januari 2026)Musik
Ansökningstid: 12.5-2.6.2025De valda medlemmarna meddelas per e-post före utgången av juni.Du kan söka till flera arbetsgrupper, men fyll i en egen blankett för varje ansökan.
Förfrågningar och ytterligare uppgifter: Kirsi Erkama, kirsi.erkama@evl.fi, 040 185 7898
Fyll i blanketten nedan och skicka den per e-post senast den 2 juni 2025 till Kyrkostyrelsens registratorskontor: kirkkohallitus@evl.fi. Ge ditt meddelande en rubrik ur vilken det framgår vilken arbetsgrupp du ansöker till.
ANSÖKNINGSBLANKETT TILL ARBETSGRUPPER (docx)ANSÖKNINGSBLANKETT TILL ARBETSGRUPPER (pdf)