Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en kanal för dig som vill påverka hur kyrkan och samhället ska se ut i framtiden.
Din församling kan sända dig som ombud till UK som en representant för de unga på din ort. För att komma med ska du vara konfirmerad och mellan 15 och 30 år.
Du kan skicka in ärenden på förhand, något som du tycker är viktigt och du vill förändra, som sedan behandlas på UK, i både utskott och på plenum.
På den här sidan hittar du mer information om plenumarbetet och stadgan som också går under namnet arbetsordningen.
Det är en merit att vara ombud på UK. Det fungerar som en liten riksdag för ungdomar. UK har funnits i över femtio år. Fråga gärna också andra som varit med tidigare!
UK är också en stor ungdomssamling som består av intressanta talare, spännande temagrupper, mingel i caféet samt mässor och gudstjänster. Årligen brukar drygt tvåhundra unga komma till UK. Programmet planeras av ungdomar och av Kyrkans central för det svenska arbetet.
Vana UK-deltagare berättar.
Där hittar du korta förklarande videoklipp om det som händer på UK.
Ombuden som deltar i Ungdomens Kyrkodagar utses av och representerar sina församlingar.
Alla församlingar i Borgå stift har rätt att utse fyra till tolv ombud till UK, beroende på församlingens storlek. En församling med färre än tusen medlemmar har rätt att nominera fyra ombud, för varje därefter påbörjat tusental får församlingen utse ytterligare ett ombud, dock högst tolv stycken.
Församlingen kan också utse suppleanter, vilkas antal får vara högst en tredjedel av ombudens antal. Ombuden bör vara konfirmerade medlemmar av en församling och i åldern 15-30 år.
Vad är skillnaden mellan ett ombud och en suppleant? Klicka här för att se en kort förklaring.
Alla församlingar i den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland har rätt att utse två (2) observatörer för att delta i Ungdomens Kyrkodagar. Observatörerna har yttranderätt, men inte rösträtt i plenum.
Ärendena som behandlas på UK består av på förhand insända motioner och initiativ.
Församlingar, enskilda församlingsmedlemmar eller Kyrkans central för det svenska arbetet kan sända in ärenden som de önskar att UK skall behandla. Om ärendet innehåller ett förslag till beslut kallas det motion. Ärenden som endast skall diskuteras kallas initiativ.
Vad är skillnaden mellan en motion och ett initiativ till diskussion? Klicka här för att se en kort förklaring.
Arbetet på Ungdomens Kyrkodagar styrs av dess arbetsordning. UK samlas årligen senast 30 april under tre dagar.
Alla ombud tilldelas ett röstkort med ett specifikt nummer. På basen av utdelade röstkort fastställs röstlängden.
Alla motioner som inkommit inom utsatt tid behandlas i ett utskott som förberedelse för den gemensamma behandlingen. Om plenum så bestämmer kan man även utse utskott för diskussionsinitiativen.
Alla deltagare samlas med sitt eget prosteri. Under prosterisamlingen bestämmer man vem som deltar i vilket utskott. En till tre personer från varje prosteri kan delta i ett utskott.
För alla motioner och de ärenden som UK bestämmer utses utskott. Utskottets uppgift är att förbereda ärendet för den gemensamma behandlingen genom att diskutera ärendet och komma med ett eventuellt förslag till beslut. Utskottet väljer inom sig en ordförande och en sekreterare. Utskottet skall också presentera sitt arbete för de övriga.
Läs mera om stadgar.
När plenum inleds väljs en ordförande, en viceordförande, två sekreterare och två protokolljusterare samt rösträknare.
Efter utskottsarbetet behandlas frågorna i plenum. Det betyder att alla är samlade till gemensam diskussion och beslutsfattande. Motioner och initiativ presenteras av utskotten och den som sänt ärendet till UK. När ordförande öppnat debatten kan man begära om ordet med att räcka upp sitt röstkort. Om du vill göra ett förslag till beslut skall du också göra det skriftligt. Endast ombud kan göra förslag till beslut. När ordförande avslutat diskussionen kan det bli omröstning om det finns flera förslag.
Rösträtt i plenum har endast ombuden. Yttranderätt vid plenum har ombuden, suppleanterna, observatörerna, av församlingarna anställda personer, tjänstemän vid KCSA, medlemmar av stiftsfullmäktige i Borgå stift och kyrkomötet, domkapitlet i Borgå stift och tjänstemän vid domkapitlet i Borgå stift, samt medlemmar i referensgruppen för ungdoms- och konfirmandarbete vid KCSA. Församlingsanställda får yttra sig, men det förs till protokollet att de yttrat sig. Övriga närvarande kan före eller under plenum be om ordet.
Besluten från UK skickas till alla församlingar i Borgå stift, till stiftsfullmäktige i Borgå stift, till kyrkomötets svenska ombud och till Kyrkans central för det svenska arbetet, som också vidtar åtgärder för verkställandet av fattade beslut.
Vid behov skickas protokollet även till andra organisationer, institutioner och tjänstemän ifall ett beslut riktar sig till eller berör någon utanför dem som listats ovan.
Det är bra om en eller flera av församlingens ombud på UK presenterar UK:s beslut för det egna församlingsrådet eller kyrkorådet.
I stadgarna berättas hur UK fungerar och hur man arbetar under UK.
Arbetsordningen berättar om UK som helhet, vilka regler som gäller för arbetet under UK, vem som kan vara ombud och hur ärenden behandlas. Plenarordningen berättar hur man arbetar under plenum, till exempel hur man ber om att få ordet och hur man fattar beslut. Valordningen berättar hur det går till när man ska förrätta val under UK, till exempel val av ordförande, och hur det går till när det finns flera förslag till beslut och man behöver rösta om beslutet. Utskottsordningen berättar hur man arbetar i utskotten och förbereder ärendena inför plenarförhandlingarna.
Ungdomens Kyrkodagar (UK) är en samling där de unga i Borgå stift är representerade. Syftet med UK är att göra ungdomarnas röst hörd och att stärka gemenskapen i stiftet.
UK ordnas årligen senast den 30 april och omfattar 3 dagar. Kallelsen till UK utfärdas av stiftets biskop senast tre månader före UK. I undantagsfall kan kallelsen utfärdas av direktorn för Kyrkans central för det svenska arbetet (KCSA). Möteshandlingarna till UK skall vara tillgängliga senast en vecka innan UK börjar.
Varje församling i Borgå stift har rätt att för ett år i sänder nominera ombud till UK. Dessa nomineras av församlings- eller kyrkorådet, alternativt ungdomsrådet. Valbara till ombud och suppleanter är konfirmerade medlemmar i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, vilka inte fyllt trettio år före det år plenarförhandlingarna förs. En församling med färre än tusen medlemmar har rätt att nominera fyra ombud. För varje därefter påbörjat tusental medlemmar kan större församlingar nominera ytterligare ett ombud. Det maximala antalet delegater för en församling är 12, oberoende av församlingsstorlek. Församlingen kan utse suppleanter, vilkas antal får vara högst en tredjedel av ombudens antal, avrundat uppåt.
De församlingar inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, vilka inte tillhör Borgå stift, har rätt att sända två observatörer till UK. Valbara till observatörer är konfirmerade medlemmar i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, vilka inte fyllt trettio år före det år plenarförhandlingarna förs.
Vid plenum samlas alla deltagare till allmän diskussion och beslutsfattande. UK väljer en ordförande för plenum, en eller två viceordförande samt en sekreterare. Ombud är valbara till ordförande, viceordförande och sekreterare. Därutöver utser KCSA en sekreterare. Dessa utgör presidiet. Dessutom väljs två protokolljusterare och två till fyra rösträknare. Alla dessa personval förrättas enligt valordningen § 3. Ordförandes och viceordförandes mandatperiod sträcker sig tills ny ordförande och viceordförande har valts.
Under plenum följs plenarordningen, valordningen och utskottsordningen. Förändringar i arbetsordningen, inklusive utskotts-, val- och plenarordningen, skall godkännas av UK med tre fjärdedels majoritet.
Motioner är ärenden som innehåller ett färdigt beslutsförslag. Personer som är valbara till ombud på UK, anställda vid KCSA och förtroendeorgan i församlingarna i Borgå stift har rätt att ta upp ärenden genom motioner. Dessa ska vara KCSA tillhanda senast på ett av KCSA angivet datum. Utöver dessa kan motioner som inkommit senare tas upp om tre fjärdedelar av ombuden understöder detta. Under UK behandlas motionerna enligt plenarordningen samt utskotts- och valordningen.
Initiativ till diskussion är ärenden som inte innehåller ett färdigt beslutsförslag. Personer som är valbara till ombud på UK, anställda vid KCSA, förtroendeorgan i församlingarna i Borgå stift, ombud i Borgå stifts stiftsfullmäktige och ombud i kyrkomötet har rätt att ta upp ärenden genom initiativ till diskussion. Initiativ till diskussion ska vara KCSA tillhanda senast på ett av KCSA angivet datum. Utöver dessa kan initiativ till diskussion som inkommit senare tas upp om tre fjärdedelar av ombuden understöder detta. UK bestämmer hur initiativen till diskussion behandlas.
Övriga ärenden kan tas upp till behandling vid plenum om UK med tre fjärdedels majoritet besluter därom.
UK:s beslut skickas för kännedom till alla församlingar, stiftsfullmäktige och domkapitlet i Borgå stift samt KCSA och Borgå stifts delegater i kyrkomötet. Det är önskvärt att åtminstone ett av församlingens ombud på kallelse av kyrkoherden senast två månader efter avslutat UK presenterar UK:s beslut för församlingsrådet/kyrkorådet.
Årligen utses tre personer till en arbetsgrupp som planerar följande års UK. Personerna ska vara valbara som ombud till ifrågavarande UK och valet förrättas enligt valordningen § 3. I arbetsgruppen ingår även en representant för KCSA samt en eller flera representanter för den lokala arrangören. Vid behov kan UK också tillsätta övriga arbetsgrupper.
Stadgan har uppdaterats: 29.1.2023
Ombuden, suppleanterna, observatörerna, av församlingarna anställda personer, tjänstemän vid KCSA, medlemmar av stiftsfullmäktige i Borgå stift och tjänstemän vid domkapitlet i Borgå stift har yttranderätt vid Plenum. Ombud ber om ordet enligt § 4 medan övriga grupper ber om ordet direkt från presidiet. Det antecknas till protokollet ifall en övrig har gjort ett inlägg. Personer som inte tillhör någon av de ovan nämnda grupperna kan också be om ordet av presidiet, som kan godkänna eller förkasta begäran om att få göra ett inlägg efter övervägande.
Föredragningslistan ligger som grund för behandling av ärenden. Föredragningslistan fastställs av UK efter val av presidium.
Före en allmän diskussion i plenum angående en motion eller ett initiativ till diskussion yttrar sig arbetsutskottet i frågan, om sådant har utsetts. Därefter får motionsställaren eller initiativtagaren i ett (1) inlägg ge respons på utskottets arbete. Om det är fråga om en motion kan den ursprungliga motionsställaren hålla fast vid sitt förslag till beslut, detta behöver inget understöd, varvid två förslag till beslut föreligger. Ifall motionsställaren omfattar utskottets förslag till beslut förelägger endast ett förslag till beslut. Utskottets beredning ligger alltid som grund för fortsatt diskussion.
Talarlistan vid debatten görs upp enligt den ordning i vilken talarna ber om ordet. Ombuden ber om ordet genom att använda sitt deltagarnummer. Ordförande beslutar om att dra streck i talarlistan varefter inga nya namn tas med på listan. Före ordförande drar streck i talarlistan skall chans ges åt de som ännu vill yttra sig i ärendet och alla namn som just då finns på talarlistan läses upp. Samtliga förslag till beslut som finns läses också upp innan streck i talarlistan dras.
När streck i talarlistan dragits kan ingen komma till på listan. Presidiet kan besluta om att lotta ordningen på inläggen om de tycker att det är motiverat. Efter att alla på listan yttrat sig dras streck i debatten och ärendet fortsätter enligt § 12 i fråga om motioner och genomavslut i fråga om initiativ till diskussion.
Alla yttranden görs från talarstolen, förutom personförslag, replik, sakupplysning, ordningsfråga och bifall (t.ex. hurrarop), vilka görs från den egna platsen i plenisalen om inte presidiet önskar annat.
Endast ombuden har förslagsrätt. För motioner gäller att förslag till beslut skall inlämnas till presidiet skriftligen, innan ordförande drar streck i talarlistan. För andra ärenden beslutar presidiet hur förslag till beslut skall lämnas in. För att ett förslag skall bli beaktat krävs understöd av minst ett annat ombud. Personförslag och personval, se §3 i Valordningen.
Ett klämförslag är ett förslag om ett tillägg till ett redan befintligt förslag till beslut. Klämförslaget kan enbart innehålla ett tillägg till ett beslutsförslag och det skall framkomma till vilket beslutsförslag klämförslaget hör. Ett klämförslag kan också fogas till ett annat klämförslag. Klämförslag skall liksom andra förslag till beslut inlämnas innan ordförande drar streck i talarlistan och kräver understöd av minst ett annat ombud för att beaktas.
Tiden för ett inlägg kan begränsas om presidiet så beslutar.
Replik kan direkt efter ett inlägg beviljas den vars person eller åsikter har behandlats i inlägget. Ordförande beviljar repliken på muntlig begäran. Repliken får vara högst två minuter.
Sakupplysning kan begäras muntligen genast efter ett inlägg och bör belysa det som sagts i inlägget. Ordförande beslutar om sakupplysning skall beviljas.
En ordningsfråga gäller hur plenum arbetar och hur det följer arbetsordningen. Ordningsfrågan ställs muntligen och ges företräde framför inlägg, replik och sakupplysning. På ordningsfråga svarar ordförande. Ifall att frågan närmare behöver utredas kan plenum ajourneras medan presidiet utreder frågan. Presidiet kan vid behov inkalla utomstående hjälp.
Vid omröstningar tillämpas valordningen.
Om ett ombud vill att det i protokollet skall nämnas att han eller hon motsätter sig plenums beslut kan han eller hon reservera sig mot beslutet. Anmälan om reservation bör göras omedelbart efter att beslutet fattats. Anmälan uttalas högt från egen plats. Om man dessutom vill formulera sin reservation skriftligen bör den inlämnas till presidiet senast en timme efter att beslutet fattats. Skriftliga reservationer fogas till protokollet.
Presidiet kan vid behov bordlägga ärenden för att öppna dem för fortsatta förhandlingarna senare under plenum. Om presidiet är enigt kan ett ärende bordläggas till nästa UK. Presidiet kan vid behov ajournera plenarförhandlingarna till en senare tidpunkt.
Uppdaterad: 23.1.2023
Röstlängden fastställs efter att plenum öppnats och konstaterats vara sammankallat enligt arbetsordningen. Röstlängden uppdateras inför varje plenumsession. Med på röstlängden finns de ombud som är närvarande och har nominerats av församlingarna. Röstberättigade är ombud samt suppleanter för ombud där ombuden är frånvarande. Vem som är suppleant för vem skall meddelas till presidiet före fastställande av röstlängden.
Omröstning sker genom att inkomna förslag ställs mot varandra. Ombuden kan vid varje röstningsomgång rösta ja eller nej. Ifall det finns flera förslag ställs de förslag som avviker mest från varandra mot varandra, varefter det förslag som fått flest röster ställs mot följande förslag i tur och ordning. Förslag om förkastande skall alltid placeras i sista röstningsomgången och utskottets förslag i nästsista eller sista röstningsomgången. Om klämförslag röstas först efter att förslaget som klämförslaget berör står ensamt kvar, dock före eventuell omröstning om förkastande.
Personval sker genom sluten omröstning och majoritetsbeslut. Öppen omröstning kan förrättas vid personval om samtliga ombud godkänner det. Man nominerar personer genom att högt säga namnet på den person man vill nominera. Vid personförslag krävs inget understöd utöver den föreslagna personens eget godkännande.
Vid övriga val beslutar presidiet om hur valet ska förrättas.
Vid behov kan två eller flera slutna omröstningar genomföras samtidigt.
Stadgan har uppdaterats 29.1.2023.
För varje motion utses ett utskott. Ett utskott kan utses också för andra ärenden.
Alla ombud samlas prosterivis och utser minst en och högst tre representanter per utskott från varje prosteri, i mån av möjlighet.
Utskottsmedlemmarna väljer inom sig en ordförande och en sekreterare. När utskottet behandlar en motion skall utskottet arbeta fram ett förslag till beslut. När utskottet behandlar ett initiativ till diskussion skall utskottet arbeta fram ett diskussionsunderlag. Sekreteraren antecknar förslaget eller diskussionsunderlaget och ser till att UK-kansliet och presidiet får det i god tid.
För utskott som behandlar motioner gäller följande: Enighet skall eftersträvas. Om enighet inte nås tillämpas omröstning. Ordförande eller sekreterare redogör för utskottsarbetet vid plenum och presenterar utskottets förslag till beslut. Detta läggs fram som grund för behandlingen av motionen. Om utskottet är oenigt skall detta påpekas. Utskottet kan också godkänna den ursprungliga motionen utan ändringar.
Övriga utskott arbetar enligt UK:s önskemål och redogör för sitt arbete vid plenum. Utskott för initiativ till diskussion har rätt att ändra ärendet till en motion, och följer då förfarandet förbehandling av motioner.
Tagits i bruk: 22.1.2017