Kyrkans småbarnspedagogik

Kyrkans småbarnspedagogik (barn- och familjeverksamheten) stöder hemmets kristna fostran. Kyrkans småbarnspedagogik är en fortsättning på dopundervisningen.

$main-image.alt-text.getData()

Den kristna människosynen uppfattar människan som en holistisk varelse. Därför betonas att barn- och familjearbetet utgör en helhet av omsorg, fostran och lärande. Stöd för lärandet ges i vardagliga situationer, lek och aktiviteter. Barnen är aktiva aktörer och därmed sker lärandet när barnen får vara delaktiga och påverka verksamheten. Småbarnspedagogik innebär den fostran som sker i relationer mellan barn och vuxna i barnets olika livskeden.

Föräldrarna ansvarar för barnets uppväxt och fostran. De väljer den form av småbarnspedagogik som bäst passar familjens behov. Både samhällets och kyrkans småbarnspedagogik stöder och kompletterar familjens fostran. Barnets bästa tillgodoses genom att beakta barnets styrkor och intressen, det bidrar till barnets välbefinnande.

Småbarnspedagogik genomförs i ett brett nätverk som betjänar barn och familjer. Nätverket består av social-, hälso- och undervisningstjänster samt olika organisationer som arbetar med barn- och familjeverksamhet. I det nätverket är församlingen med som en betydelsefull organisatör och samarbetspartner.

Till församlingens småbarnspedagogik hör olika slag av verksamhet såsom: Mamma-pappa barnklubb, söndagsskola, musikklubb, barnkör, dagklubb, eftermiddagsverksamhet och öppen klubbverksamhet osv.

Mera information om kyrkans småbarnspedagogik finns på det elektroniska, pedagogiska verktyget.

Bilagor

asiantuntija
Kyrkans central för det svenska arbetet
Kyrkans verksamhet
Eteläranta 10
00130 Helsingfors
Redigerad