Stöd våra medmänniskor i ekonomisk nöd

I Finland finns det många människor som faller utanför de sociala stödsystemen och står inför oöverkomliga problem. Kyrkans diakonifond är en del av kyrkans diakoniarbete som personligen möter och hjälper människor i ekonomisk nöd i Finland.

Tillsammans blir även små donationer betydande summor som kan hjälpa dem som har det svårt och ge dem hopp inför framtiden. Donationerna används oavkortat för hjälpverksamhet.

Skänk till Kyrkans diakonifond

MobilePay: 46399
Kontonummer: FI15 8000 1100 0602 28
BIC: DABAFIHH
Meddelande: Hopp

Innehavare av penninginsamlingstillstånd: Kyrkans centralfond
Nummer på insamlingstillståndet: RA/2020/1364. Penninginsamlingstillståndet är i kraft från 4.11.2020 tillsvidare.

Så når hjälpen fram

Syftet med stödet är att hjälpa människor ur en svår ekonomisk situation. I diakoniarbetet behandlas människan som en helhet och ekonomiska frågor behandlas inte separat från andra problem.

Du behöver inte vara medlem i kyrkan för att få stöd. Stöd och handledning kan behövas i andliga, psykiska, fysiska, sociala och ekonomiska situationer, därför är det särskilt viktigt att samarbeta i nätverk inom diakoniarbetet. Av bidragsansökningarna framgår bland annat vilka olika situationer mindre bemedlade barnfamiljer befinner sig i och vilka problem ålderdom, sjukdom och överskuldsättning orsakar i livet.

Så används pengarna

Medel som donerats till kyrkans diakonifond har använts i olika ekonomiska krissituationer:

Ett bistånd på 1500 euro har använts för att stödja en äldre person med låga inkomster. Hen hade varit tvungen att flytta till ett nytt hem på grund av mögelproblem i sin tidigare bostad

En barnfamilj som förlorade sitt hem i branden fick ett bidrag på 2500 euro, som användes för att köpa en tvättmaskin, möbler och kläder.

En familj vars ena barn dog av en allvarlig sjukdom fick hjälp med ett bidrag på 2000 euro. Föräldrarna kunde inte betala hushållets räkningar eftersom den svåra livssituationen och sorgen ledde till arbetsoförmögenhet.

En trebarnsförälder insjuknade i cancer och avled. Hen hade varit företagare och lämnade inget efter sig till familjen. Familjens ekonomiska situation försämrades och till slut kunde de inte betala hushållsräkningarna och det fanns risk för att elen skulle stängas av. Med hjälp av ett bidrag på 1800 euro från Kyrkans diakonifond kunde hen betala obetalda bostadsskulder och balansera ekonomin med tanke på framtiden.

Efter att föräldrarna i familjen separerat försämrades den ekonomiska situationen betydligt. För barnens del sökte man om hjälp bland annat hos skolkuratorn. Den förändrade familjesituationen har lett till att barnens möjlighet att utöva sina hobbyer äventyrats. Ett bidrag från Tukikummit säkerställde att barnen kunde fortsätta med sina intressen.

Fråga mer

Sakkunnig Tiina Saarela