Kirkon tutkimus

Tervetuloa kirkon tutkimusyksikön verkkosivuille, sivut ovat uudet ja vielä työn alla.

Mitä on kirkon tutkimustoiminta?

Näillä verkkosivuilla esittelemme kirkon omaa tutkimustoimintaa.

Olemme uskonnontutkimuksen ja teologian asiantuntijayksikkö, joka on erikoistunut uskonnollisuuden, kirkon elämän ja yhteiskunnallisten virtausten tutkimukseen.

Tuotamme tutkimustietoa kirkosta ja uskonnoista kirkollisen päätöksenteon ja seurakuntien toiminnan tueksi mutta myös laajemmin yhteiskuntaa koskevaan tutkimukseen. Olemme aktiivisia akateemisissa verkostoissa, jaamme asiantuntemustamme mediassa ja osallistumme ajankohtaiseen keskusteluun. Meillä on oma julkaisusarja ja jaamme tutkimusapurahoja.

Lue tästä Kirkon tutkimuksen ajankohtaisista tapahtumista ja julkaisuista:

Kirkon tutkimuksen uudet verkkosivut on julkaistu. Sivut ovat vielä työn alla, esimerkiksi ruotsinkielinen ja englanninkielinen löytyvät vielä vanhalta alustalta.

Tästä linkistä nykyiselle ruotsinkieliselle sivulle!!

Tästä linkistä englanninkieliselle sivulle!

Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen tutkimusapurahojen haku vuodelle 2025 on avoinna 2.9.-27.9.2024. Suosituslausuntojen takaraja on kaksi viikkoa hakuajan päättymisen jälkeen. Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen apurahatyöryhmä käsittelee hakemukset hakuajan päätyttyä ja Kirkkohallituksen virastokollegio päättää jaettavista apurahoista marraskuussa 2024.

Voiko syvemmälle enää vajota? Näin joku kysyy Moskovan patriarkan uhkaähkyisestä linjapuheesta, jonka hän piti Yleismaailmallisen venäläisen kansankokouksen kokouksessa (27.3.2024)

Lue uusin blogikirjoitus tästä!

Meistä

Tietoa kirkon tutkimuksesta

Huolehdimme siitä, että kirkko saa tarvitsemaansa tutkimustietoa.

Tietoa kirkon tutkimuksesta