Kirkon tutkimus

Tervetuloa kirkon tutkimustoiminnan verkkosivuille.

Mitä on kirkon tutkimustoiminta?

Näillä verkkosivuilla esittelemme kirkon omaa tutkimustoimintaa.

Olemme uskonnontutkimuksen ja teologian asiantuntijayksikkö, joka on erikoistunut uskonnollisuuden, kirkon elämän ja yhteiskunnallisten virtausten tutkimukseen.

Tuotamme tutkimustietoa kirkosta ja uskonnoista kirkollisen päätöksenteon ja seurakuntien toiminnan tueksi mutta myös laajemmin yhteiskuntaa koskevaan tutkimukseen. Olemme aktiivisia akateemisissa verkostoissa, jaamme asiantuntemustamme mediassa ja osallistumme ajankohtaiseen keskusteluun. Meillä on oma julkaisusarja ja jaamme tutkimusapurahoja.

Lue tästä Kirkon tutkimuksen ajankohtaisista tapahtumista ja julkaisuista:

Kirkko epävarmuuksien ajassa 2020-2023

Kirkon nelivuotiskertomuksen julkaisutilaisuus on 31.10.2024 kl. 10 Eteläranta 8

Paikalle tulevia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen sähköpostitse linda.jordas@evl.fi 30.10. klo 16 mennessä.

Julkistustilaisuutta on mahdollista seurata myös verkon kautta Kirkon YouTube-kanavalta (Kirkon nelivuotiskertomuksen 2020–2023 julkistus – Kirkko epävarmuuksien ajassa – YouTube)

Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen tutkimusapurahojen haku vuodelle 2025 on ohi.

Tästä apurahasivulle

Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen apurahatyöryhmä käsittelee hakemukset hakuajan päätyttyä ja Kirkkohallituksen virastokollegio päättää jaettavista apurahoista marraskuussa 2024.

Uutiskirje ilmestyy 3-5 kertaa vuodessa. Kerromme niissä uusista julkaisuista ja muista ajankohtaisista asioista.

Tilaa uutiskirje tästä: Kirkon tutkimus ja koulutuksen uutiskirje

Meistä

Tietoa kirkon tutkimuksesta

Huolehdimme siitä, että kirkko saa tarvitsemaansa tutkimustietoa.

Tietoa kirkon tutkimuksesta