Veli-Matti Salminen

Kuvassa Veli-Matti Salminen.

Olen koulutukseltani yhteiskuntatieteilijä ja tulin kirkon töihin tutkijaksi vuonna 2012. Keskeisimmät tutkimusaiheeni liittyvät kirkon ja yhteiskunnan rajapintaan ja vuorovaikutukseen, vapaaehtoistoimintaan ja kansalaisyhteiskuntaan sekä arvoihin ja uskonnollisuuteen. Työskentelen paljon kirkon toiminta- ja jäsentilastojen sekä uskonnollisuutta käsittelevien kyselytutkimusten analyysin parissa. Kirkollisten vaalien analysointi on myös yksi leipälajeistani. Numeroiden parissa työskentelevänä kuitenkin pidän metodologisena ohjenuoranani lausetta “Numerot eivät ole tutkimustuloksia, vaan se, mitä ne kertovat”.

Kirkon työn kehittämisessä ja sen haasteellisen tulevaisuuden ennakoinnissa yksi tärkeimpiä työvälineitä on tutkittu tieto. Työssäni pyrin edistämään tiedon hyödyntämisen ja käytettävyyden mahdollisuuksia ja tutkimuksesta viestimistä.

Uusimmat julkaisuni:

Salminen, V-M. 2023. Kirkkoja tarvitaan kriisitilanteissa. Ajankohtaisraportti 7/2023. Kirkon tutkimus ja koulutus.

Salminen, V-M. 2023. Kirkko yhteiskunnallisena ja poliittisena toimijana. – Teoksessa Kirkko yhteiskunnassa: suhteet ja rajapinnat. Uskonnonvapauslaki 100 vuotta. Toim. Isto Peltomäki & Veli-Matti Salminen. Suomen ev.lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 143; Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran julkaisuja 303. Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus & Suomalainen Teologinen kirjallisuusseura. 223–248.

Siirto, U. & Salminen, V-M & Kakkonen, O. 2023. Seurakunnat ukrainalaisten pakolaisten tukena. Ajankohtaisraportti 3/2023. Kirkon tutkimus ja koulutus.

Salminen, V-M. 2022. Suomalaisten luontosuhde, ilmastonmuutos ja spiritualiteetti. – Teoksessa Spiritualiteetti 2020-luvun Suomessa. Toim. V-M. Salminen & N. Huttunen. Suomen ev.-lut.kirkon tutkimusjulkaisuja 137. Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus. 113-134.

Salminen, V-M. 2020. Kirkon paikka ja yhteiskunnallinen rooli. – H. Salomäki, M. Hytönen, K. Ketola, V. Salminen & J. Sohlberg: Uskonto arjessa ja juhlassa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 2016–2019. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 134. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus, 219-250.

Tutkimushankkeet ja työryhmät

Seurakuntien muutos ja alueelliset kehitystrendit -tutkimushanke (Diak 2021-2025), ohjausryhmän jäsen

Kirkon digitalisaatiostrategian projektiryhmä (2024-)

Kirkkohallituksen palautemallin työryhmä (2023-)