Jyri Komulainen

Toimin Kirkon tutkimus ja koulutus -yksikössä johtavana asiantuntijana. Tehtäväni on tutkimuspainotteinen, mutta osallistun myös koulutuksen toteuttamiseen.

Olen Helsingin yliopiston dogmatiikan dosentti ja Itä-Suomen yliopiston ekumeniikan ja uskontoteologian dosentti. Erityisosaamiseni liittyy kirkon oppiin sekä globaaliin kristinuskoon, uskontodialogiin, katolisuuteen ja Intian uskontoihin. Minulla on myös uskonnon ja historian aineenopettajan pätevyys.

Teologian tohtoriksi väittelin vuonna 2003 aiheenani Raimon Panikkarin pluralistinen uskontoteologia. Väitöskirjavaiheessa tein tutkimustyötä ekumeenisena stipendiaattina Bangaloressa (United Theological College) ja Hampurissa (Missionsakademie). Toimin tutkimus- ja opetustehtävissä Helsingin yliopiston systemaattisen teologian ja soveltavan kasvatustieteen laitoksilla, kunnes siirryin Kirkkohallitukseen vuonna 2010.

Tutkimuksillani ja luennoillani haluan lisätä tietoa kristinuskon globaaleista muutoksista mutta myös Aasian uskontojen vaikutuksista länsimaiseen uskonnollisuuteen. Mitä merkitsee, että enemmistö maapallon kristityistä asuu nykyään Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa? Miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko voisi kehittää omaa toimintaansa vuorovaikutuksessa globaalien teologisten trendien kanssa (esim. erilaiset kontekstuaaliset teologiat, vapautuksen teologiat)? Miten voidaan ilmaista kristillistä uskoa uushenkisyyden vaikuttamassa kulttuurissa?

Sosiaalisessa mediassa olen aktiivinen X-tililläni @JyriKomulainen sekä Facebookissa.

Uusimmat julkaisuni:

• Suomalaisten asenteet uskonnolliseen pukeutumiseen. Ajankohtaisraportti 5/2023. Kirkon tutkimus ja koulutus.
  • Alkuperäiskansojen teologinen merkitys, esimerkkinä saamelaiset. –  Teologinen Aikakauskirja 4/2023, s. 459–466.
  • Etsijyys uskonnollisena optiona eli mitä kirkko voisi oppia uushindulaisuudesta. – Millenniaalien kirkko. Kulttuuriset muutokset ja kristillinen usko. Toim. Sini Mikkola & Suvi-Maria Saarelainen. Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 139. Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus (2023, 259–285).
  • Baptism in Times of Change: Learnings from the Joint Nordic Project (Harald Hegstad, Steinunn Arnthrúdur Björnsdóttir, Magnus Evertsson, Jonas Adelin Jørgensen, Jyri Komulainen, Jyri & Karin Tillberg) – Word & World 42:3, (2022, 298–307).
  • Diakonia osana kirkon kokonaisvaltaista missiota. –  Diakonia. Nyt. Näkökulmia vaikuttavaan auttamistyöhön. Toim. Saara Huhanantti & Veera Wallenius. Helsinki: Kirjapaja (2022, 23–39).
  • ”Jumala kaikessa, kaikki Jumalassa”: uuden ekologisen spiritualiteetin jäljillä. – Spiritualiteetti 2020-luvun Suomessa. Toim. Veli-Matti Salminen & Niko Huttunen. Suomen ev.lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 137. Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus (2022, 291–322).
  • Hindulaisuus ja pyhät tekstit. –  Kirjakääröistä digiraamattuun. Pyhän tekstin idea, muoto ja käyttö. Toim. Jutta Jokiranta & Nina Nikki. Suomen eksegeettisen seuran julkaisuja 122. Helsinki: Suomen eksegeettinen seura (2021, 219– 243).
  • Valaistumisen kylpy: Kasteen teologisia kehityslinjoja. – Kasteen polulla: Kasteen ja kummiuden teologiaa ja käytäntöjä. Toim. Maarit Hytönen. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 136. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus (2021, 34–69).
  • Raimon Panikkars Kosmotheandrismus als Katholizismus für das Dritte Jahrtausend?  – Homo Interreligiosus. Zur biographischen Verortung interreligiöser Prozesse bei Raimon Panikkar (1918–2010). Beiträge einer internationalen Fachtagung zu seinem 100. Geburtstag. Salzburger Theologische Studien 65. Christian Hackbarth-Johnson & Ulrich Winkler (Hg.). Innsbruck-Wien: Tyrolia-Verlag (2021, 103–116).
  • Henkisyyttä ja mielenrauhaa: Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Toim. Elina Hellqvist & Jyri Komulainen. Helsinki: Gaudeamus (2020).
  • Näkökulmia ekumeeniseen missiologiaan. Toim. Mari-Anna Auvinen & Jyri Komulainen. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 133. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus & Helsinki: Suomen Ekumeeninen Neuvosto (2020).

Tutkimushankkeet ja työryhmät

Kirkon Ulkomaanapu / Opettajat ilman rajoja -verkoston ohjausryhmä, jäsen (2013–)

Uskontojen kohtaamisen toimikunta, Suomen evankelis-luterilainen kirkko: piispainkokous (2017–)

Suomen Lähi-idän instituutin säätiön hallitus, jäsen (2018–)