Työntekijät maailmalla ja Suomessa

Suomalaiset seurakunnat maailmalla toimivat pitkälti vapaaehtoisten varassa. Päätoimisia työntekijöitä on noin 140. Osa heistä on paikallisen luterilaisen kirkon, osa Kirkkohallituksen, osa kirkkomme lähetysjärjestöjen ja osa Suomen Merimieskirkko ry:n palveluksessa.

Siirtolaispappeina toimivista työntekijöistä pääosa on työsuhteessa paikalliseen sisarkirkkoon tai muuhun yhteistyökumppaniin. Osa tekee kirkon ulkosuomalaistyötä oman työnsä ohessa.

Turistipapit ja -kanttorit palvelevat Espanjassa, Kanarian saarilla, Kyproksella ja Turkissa. Heidän työkautensa on pääsääntöisesti lokakuusta pääsiäiseen. USA:n Floridassa on ympärivuotinen suomalaispappi.

Matkapappi vierailee joulun aikaan Etelä-Amerikassa.

Ulkosuomalaistyön toimisto koordinoi maailmalla tapahtuvaa seurakuntatyötä ja hallinnoi Suomen kirkon taloudellisia avustuksia ulkosuomalaisseurakunnille.

Kirkon ulkosuomalaistyön yksikön kautta rekrytoidaan siirtolaispappeja. Siirtolaispappien työkausi on 4–12 vuotta ja he solmivat työsuhteen paikallisen sisarkirkon kanssa. Merimieskirkko ja lähetysjärjestöt rekrytoivat itsenäisesti.

Työntekijät maailmalla

Ulkosuomalaispappien ja -kanttoreiden yhteystiedot löytyvät karttapalvelusta.

Kuvassa hymyilevä pappi toimittaa avioliittoon siunaamisen Sveitsissä vuoristomaisemissa. Pari istuu tuoleilla selkä kameraan päin, katsoen kohti toimittavaa pappia.
Avioliiton siunaaminen Sveitsin Andermattissa. Kuvaaja: @elzaoberholzer

johtaja