Jumalanpalveluselämä

Jumalanpalvelus on kirkon tunnusmerkki ja seurakunnan elämän sydän. Näiltä sivuilta löydät tietoa ja virikkeitä jumalanpalvelusten valmisteluun. Tälle sivulle on koottu oikopolkuja suosituimpiin aineistoihin. Lisää aineistoja löydät sivuvalikosta.

PAX iltapäiväkahvit keväällä 2024 – keskustelua hengellisistä asioista
Kevätkaudella järjestetään kerran kuussa iltapäiväkahvit Teamsissa. Kahvikupin äärellä alustuksen jälkeen keskustellaan hengellisestä elämästä ja jumalanpalveluksesta ja niihin liittyvistä kysymyksistä.

Ajankohdat Teamseille ovat:
maaliskuu to 28.3. klo 14-15 / Hiljainen viikko ja pääsiäinen
huhtikuu to 25.4. klo 14-15
toukokuu to 30.5. klo 14-15

Kaikkiin kahvihetkiin voi liittyä samalla linkillä Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

Häiriötilanteissa, esim. jos linkki ei toimi, laita viesti Kirsi Erkamalle, etunimi.sukunimi@evl.fi. Mukana on Kirkkohallituksen jumalanpalveluksen kouluttajia ja asiantuntijoita eli Kirkon tutkimus- ja koulutuskeskuksesta Anna Pulli-Huomo ja Henri Järvinen sekä Toiminnalliselta osastolta Juha Luodeslampi, Kirsi Erkama, Teija Tuukkanen ja Terhi Paananen.

Uusia julkaisuja

Kirkkovuosi polulla

Aineistokokonaisuus lasten, nuorten ja perheiden jumalanpalveluselämää varten. Aineisto kattaa lähes kaikki kirkkovuoden pyhät.

Kirkkovuosi polulla

Jumalanpalvelusaineistoa

Rukouksia ja esirukouksia
Rukouksia ja esirukouksia jumalanpalveluksiin, kirkollisiin toimituksiin ja erilaisiin elämäntilanteisiin. Myös rauhanrukouksia eri kielillä.

Erikielisiä jumalanpalveluskaavoja
Messun sisältöjä tiivistettynä eri kielillä

Jumalanpalvelusaineistoa kirkkovuoden pyhäpäiviin
Virikeaineistoja voi käyttää kirkkokäsikirjan rinnalla.

Saavutettavuus
Jumalanpalvelusaineistoa viittomakielellä, selkokielellä ja selkokuvilla sekä
viitotulla puheella ja tukiviittomilla

Jumalanpalvelus ja tekijänoikeudet
Perustietoa tekijänoikeuksista

Helpot ohjeet striimiin
Ohjeita jumalanpalveluksen striimaamiseen

PAX!

Tilaa jumalanpalveluksen uutiskirje PAX!

Tilaa tästä

Kirkkokäsikirja.fi
Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten kaavat ja oppaat

Virsikirja.fi
Hae virsiä numeron, nimen tai virressä esiintyvän sanan perusteella.

Jumalanpalvelusaiheisia Kirkkohallituksen julkaisuja
Osan julkaisuista voi ladata tai tilata veloituksetta. Tarjolla on myös maksullisia painotuotteita.