Kansainväliset kirkkoliitot

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on kolmen suuren kansainvälisen kirkkoliiton – Luterilaisen maailmanliiton, Kirkkojen maailmanneuvoston ja Euroopan kirkkojen konferenssin perustajajäsen.

Luterilainen maailmanliitto
(Lutheran World Federation)

Vuonna 1947 perustettu Luterilainen maailmanliitto (LML) on luterilaisten kirkkojen yhteisö ja yhteistyöjärjestö. Jäsenkirkkoja on yhteensä 145 kaikissa maanosissa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on maailman viidenneksi suurin. LML:n presidentti on Filibus Panti Musa ja pääsihteeri Anne Burghardt.

Luterilainen maailmanliitto edustaa yli 70 miljoonaa luterilaista. Jäsenkirkkojen välillä vallitsee ehtoollis-ja saarnatuoliyhteys. Luterilaisen maailmanliiton korkein päättävä elin on noin joka kuudes vuosi pidettävä yleiskokous. Kokouksessa valitaan vuosittain kokoontuva neuvosto. Viimeisin yleiskokous järjestettiin 13.-19.9.2023 Puolan Krakovassa. Seuraava järjestetään vuonna 2030.

Kirkkojen maailmanneuvosto
(World Council of Churches)

Kirkkojen maailmanneuvosto (KMN) on kristillisten kirkkojen kansainvälinen yhteistyöelin, jonka tehtävänä on toteuttaa ekumeenisen liikkeen päämääriä. Vuonna 1948 perustettuun neuvostoon kuuluu lähes 350 kirkkoa yli 120 eri maasta. Kaikkien jäsenkirkkojen välillä ei vielä vallitse ehtoollis- ja saarnatuoliyhteyttä.

KMN:n kuulumattomista kirkoista suurin on roomalaiskatolinen kirkko. Neuvoston ja katolisen kirkon välillä toimii kuitenkin yhteistyöelin ja katolinen kirkko osallistuu mm. neuvoston kokouksiin tarkkailijajäsenenä.

KMN:n opillisen Faith and Order -työskentelyn tärkeimmät asiakirjat ovat lähentymisasiakirjat Kaste, ehtoollinen, virka (Baptism, Eucharist, Ministry = BEM 1982) sekä Kirkko. Yhteistä näkyä kohti (The Church. Towards a Common Vision 2012, myös suomeksi). Aiemmin mainittu löytyy myös suomeksi Suomen Ekumeenisen Neuvoston sivuilta.

KMN:n pääsihteeri on Rev. Prof. Dr. Jerry Pillay (1.1.2023-) ja sen päämaja sijaitsee Genevessä, Sveitsissä. Seitsemän vuoden välein järjestettävä yleiskokous järjestettiin viimeksi Karlsruhessa, Saksassa vuonna 2022.

Euroopan kirkkojen konferenssi
(Conference of European Churches)

Euroopan kirkkojen konferenssi (EKK) on ekumeeninen protestanttisten, luterilaisten, ortodoksisten ja anglikaanisten kirkkojen yhteiselin, johon kuuluu noin 125 jäsenkirkkoa kaikista Euroopan maista. Konferenssi pyrkii edistämään kirkkojen yhteyttä, rauhaa ja ihmisoikeuksia Euroopassa.

Roomalaiskatolinen kirkko ei ole Euroopan kirkkojen konferenssin jäsen, mutta sillä on konferenssiin läheiset yhteydet Euroopan katolisten piispainkokousten neuvoston kautta.

Euroopan kirkkojen konferenssin jäsenkirkkoja Suomessa ovat luterilainen ja ortodoksinen kirkko. Suomen Ekumeeninen Neuvosto on järjestön tarkkailijajäsen.

EKK:n edellinen yleiskokous järjestettiin 14.-20.6.2023 Tallinnassa, Virossa.

Suomalaiset edustajat

Council: Jussi Luoma (jäsen)
Executive Committee: Jussi Luoma (jäsen)
Advocacy and Public Voice Committee: Jussi Luoma (puheenjohtaja)

Central Committee: arkkipiispa Tapio Luoma (jäsen, lut.), Maria Mountraki (jäsen, ort.) & Siiri Klubb (nuorisoneuvonantaja, ort.)
Commission on Faith & Order: Jelisei Heikkilä (jäsen, ort.), Tomi Karttunen (neuvonantaja, lut.)
Commission on Education and Ecumenical Formation: Vilma Niemi (jäsen, lut.)
Commission of the Churches on International Affairs: Hanna Ojanen (jäsen, lut.)
Commission on World Mission and Evangelism: Riina Nguyen (jäsen, ort.)

Governing Board: Pamela Slotte (jäsen, lut.) & Maria Mountraki (jäsen, ort.)

Muualla verkossa

johtava asiantuntija