Kaikki artikkelit

18.10.2022

Henkimaailmasuhteeseen perustuva tietäminen ja uushenkinen yrittäjyys

Uskontotieteellisessä tutkimuksessa on keskusteltu jo pidemmän aikaa uskonnollisuuden muutoksesta länsimaissa, josta yhtenä ulottuvuutena on pidetty uushenkisyyttä.

Uskontotieteellisessä tutkimuksessa on keskusteltu jo pidemmän aikaa uskonnollisuuden muutoksesta länsimaissa, josta yhtenä ulottuvuutena on pidetty uushenkisyyttä. Tämä aiempi tutkimus on muun muassa ehdottanut, että uskonnollisuuden muutoksessa on kyse epistemologisesta eli tiedollisesta muutoksesta, jossa ihmiset painottavat uskonnollisen uskon sijaan yhä enemmän henkistä kokemustaan ja siihen perustuvaa tiedon legitimointia. Lisäksi tutkimuksessa on havaittu, että uskonnollisuuden muutos ilmenee myös organisoitumisen tasolla. Uushenkisyyden keskeinen organisoitumisen muoto on yrittäjyys.

Tässä kirjoituksessa tarkastelen uushenkisyyden alueelle kuuluvan kanavoinnin, eli henkiolentojen viestien välittämisen, tapauksen avulla näitä aiemman tutkimuskirjallisuuden esittämiä uskonnollisuuden muutoksen näkökohtia. Avaan lyhyesti sitä, millaista kanavoinnin kaltainen tietäminen ja siihen perustuva yrittäjyys ovat. Teksti perustuu etnografiseen väitöskirjatutkimukseeni, jossa esitin, että kanavoinnin tietoa ja tietämistä koskevat käytänteet työntävät kanavointia tekeviä henkilöitä, eli kanavia, ja heidän asiakkaitaan erityisesti henkimaailman, uskonnon ja yhteiskunnan rajoille.

Kanavointi – aistillista ja affektiivista tietämistä

Kanavoinnin kaltainen tietäminen perustuu ihmisten ja henkiolentojen väliseen suhteeseen. Kanavoinnin maailmassa esimerkiksi henkioppaat, enkelit, henkiset mestarit ja luonnonhenget voivat tuoda ihmisille heidän terveyttään, ihmissuhteitaan ja työtään sekä laajemmin maailman tapahtumia koskevaa tietoa. Kanavointi voi olla suullista, kirjallista tai taiteellista. Haastattelemieni kanavien mukaan myös parantavan energian välittäminen on yhdenlaista kanavointia. Lisäksi he saattoivat käyttää erilaisia välineitä, kuten enkelikortteja, apuna kanavoidun tiedon saamisessa.

Tietämisen tapana kanavointi on ruumiillista ja aistillista. Oleellisia siinä ovat keholliset merkitykset. Eräs kirjoituskutsuuni vastannut nainen kuvaili, kuinka kanavoitu tieto ”ilmenee usein nopeana selkeänä kuvana”, jonka hän ”näkee” keskittyessään johonkin tiettyyn asiaan. Hän jatkoi: ”Kuvan tulkitsemiseen koen saavani myös sanallisena lisätietoa samasta lähteestä, josta kuvakin annetaan. Tunnen asiaan liittyvää, selventävää ja täsmentävää tietoa virtaavan mieleeni […] Saatan myös kokea joitain asiaan liittyviä tai siitä vihjaavia fyysisiä tuntemuksia, kuten tuulenvireen kasvoillani tai jopa istuvani fyysisesti keinahtelevilla hevoskärryillä.”

Tutkimukseni aineisto osoittaa, että kanavoinnin tietämisen ja kommunikoinnin tavan mahdollistavat tietynlaiset käsitykset mielestä ja kehosta. Kanavien näkökulmasta ihmisen mieli ja keho ovat huokoisia. Tällöin henkiolennot voivat vaikuttaa sekä ihmisen kehoon aiheuttamalla monenlaisia tuntemuksia että olla läsnä mielen ja ajatusten avulla. Ylipäänsä ajatukset, unet, mielikuvat, aistimukset ja värit ovat kanavoinnin maailmassa keinoja, joiden avulla ihmiset voivat saada henkimaailman tietoa. Toisaalta kanavoinnissa tärkeää on käsitys ihmisen useimmiten säädeltävissä olevasta yksityisyydestä eli siitä, millä tavoin ja missä tilanteissa henkiolentoyhteys muodostuu. Haastateltavani esimerkiksi sanoivat, etteivät he toimi arjessaan jatkuvasti henkimaailman viestien kanavina.

Kanavoinnin tapaus kertoo siitä, miten henkisyyden kentällä ihmiset ymmärtävät omia kokemuksiaan ja miten he saavat kokemustensa avulla tietoa maailmasta. Kyse ei ole tällöin kuitenkaan vain yksilöön rajoittuvasta kokemuksesta, vaan laajemmin henkisyyden arvoista ja käsityksistä, joita ihmiset oppivat henkisen kirjallisuuden sekä yhteisöjen ja yrittäjien tarjoamien kurssien ja muiden palvelujen välityksellä.

Kanavointiyrittäjyys

Tutkimukseeni osallistuneista kanavointia tekevistä henkilöistä useat toimivat yrittäjinä joko osa-aikaisesti tai kokopäiväisesti. He tuottivat asiakkailleen erilaisia kanavointia sisältäviä palveluja, kuten kahdenkeskisiä asiakasistuntoja, puhelinpalveluja ja kursseja. Asiakkaat puolestaan hakivat kanavoitua tietoa sisältävien palveluiden avulla pääosin apua ja tukea ongelmiinsa. Osa kanavoinnin asiakkaista saattoi toimia myös itse yrittäjänä henkisten hyvinvointipalvelujen alalla.

Kanavointiyrittäjyydessä korostuu ihmisten välinen kontakti. Kanavointipalvelut ja niihin sisältyvä tieto voivat olla asiakkaille hyvin affektiivisia, sillä ne aiheuttavat niin tuntemuksia ja tunteita kuin suurempiakin vaikutuksia heidän elämäänsä. Aineistoni osoittaa, että kanavoinnin epistemologisella kentällä ja kanavointiin pohjautuvassa uushenkisessä yrittäjyydessä keskeisiä ovatkin eettiset näkökulmat. Kanavointia tekevien yrittäjien ammattieettisissä pohdinnoissa korostuivat sekä ideat yrittäjän, asiakkaan ja tiedon lähteen (henkimaailman) kesken jakautuvasta vastuusta, että arvo ihmisen vapaudesta. Nämä yrittäjien ja asiakkaiden välisissä suhteissa rakentuvat eettiset käsitykset ja käytännöt myös kuvastavat tietyllä tavalla uskonnollisuuden kentän organisoitumisen tason muutosta.

Liittyen henkisyyden arvoon ihmisen vapaudesta kanavointiyrittäjät kritisoivat institutionaalista uskontoa, kuten evankelis-luterilaista kirkkoa, erityisesti sen vallankäytöstä. Tutkimukseni perusteella henkisyyden ja uskonnollisuuden alueet eivät muotoudu kuitenkaan täysin erillisiksi. Kanavien näkökulmasta ihminen voi kuulua henkisten ryhmien ohella myös institutionaaliseen uskontoon, jos se palvelee ihmisen hyvinvointia. Lisäksi tutkimukseni mukaan kirkon ja kanavointiyrittäjien käsityksiä yhdistää muun muassa ajatus työn kutsumuksesta. Kanavien näkökulmasta heidän työssään on kyse elämäntehtävän toteuttamisesta, ihmisten ja maapallon auttamisesta yhdessä henkimaailman kanssa. Vaikka kanavat nostivat esiin kanavointiyrittäjyyden henkisiä aspekteja, on alan yrittäjyydellä kuitenkin yhteisiä piirteitä myös muiden alojen yksinyrittäjyyden kanssa. Näitä yhdistäviä tekijöitä ovat esimerkiksi yrittäjien käyttämät markkinoinnin keinot tai yrityksen kasvattamisen hankaluus.

Yritysmuotoinen organisoituminen tuo siis kanavointia tekeville ihmisille toimeentulon hankkimisen mahdollisuuksia. Toisaalta ala ei ole kovin järjestäytynyt eikä suomalaisessa yhteiskunnassa tunnettu tai ymmärretty, mikä tuo henkisen alan yrittäjille haasteita.

Kirjoittaja

Katriina Hulkkonen

FT, uushenkisyyden tutkija

Takaisin sivun alkuun