Pohjoismainen piispainkokous

Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan luterilaisten kansankirkkojen piispat kokoontuvat kolmen vuoden välein pohjoismaiseen piispainkokoukseen.

Kokouksella on pitkät perinteet jo viime vuosisadan alkupuolelta, ja se järjestetään vuorotellen eri Pohjoismaissa. Suomen kirkko on isännöinyt kokousta vuonna 1989 Tampereen hiippakunnassa, vuonna 2004 Porvoon hiippakunnassa ja vuonna 2019 Mikkelin hiippakunnassa. Seuraavan kerran pohjoismainen piispainkokous järjestetään Tanskassa vuonna 2025.

Pohjoismainen piispainkokous ei ole hallintoelin eikä siinä tehdä päätöksiä. Kokoontumisissa keskustellaan kirkkojen ajankohtaisista kysymyksistä.

Pohjoismaisten kirkkojen piispainkokousten sihteerit ja/tai vastaavat virkamiehet kokoontuvat myös säännöllisin väliajoin keskustelemaan ajankohtaisista kysymyksistä.