Ennen radiointia

1. Varaa tilat

Radiojumalanpalveluksen toteuttamista varten on tehtävä ajoissa tilavaraukset. Tavallisesti jumalanpalvelustila on varattava rakentamista varten lähetystä tai tallennusta edeltävänä päivänä kello 15 alkaen. Laitteistot jäävät paikoilleen odottamaan harjoitusta ja tilaisuuden alkua.

Lisäksi on huomioitava, että on varattava aikaa myös tekniikan purkamiselle, tavallisesti 2-3 tuntia tilaisuuden päättymisen jälkeen.

2. Lähetä tietoja Kirkon viestintään

Seurakunnan tulee lähettää jumalanpalveluksen ohjelmatiedot mahdollisimman täydellisinä kuusi (6) viikkoa ennen lähetyspäivää Kirkon viestintään
radio.kirkonviestinta(at)evl.fi. Virsitietoihin ei tarvitse laittaa sellaista, mitä ei lauleta virtenä (esim. synnintunnustus 704).

Jos ohjelmaan on tulossa ulkomaankielistä puhetta rukoukseen tms., on teksti ja sen käännös suomeksi toimitettava sähköpostitse Kirkon viestintään (os. yllä) ajoissa, eli kolme (3) viikkoa ennen lähetystä.

Kirkon viestintä välittää ohjelmatiedot Yle Radio 1:n kuuluttajille, lehtiin ja Yle Areenaan. Vain lähetysaikaan mahtuvista teoksista tarvitsee mainita ohjelmatiedoissa.

Muistattehan ilmoittaa Kirkon viestintään välittömästi, jos ohjelmatietoihin tulee muutoksia.

3. Ota yhteys tekniikkaan hyvissä ajoin

Ottakaa jo suunnitteluvaiheessa, noin kuukautta ennen lähetystä/tallennusta, yhteys siihen Ylen yhteistyökumppaniin, joka hoitaa radioinnin. Tällöin voitte sopia rakentamisaikataulusta kirkossa, äänikokeista ja muusta tarvittavasta yhteistyöstä.

Jumalanpalveluslähetykset toteuttava tekniikka sovitaan vuosineljänneksittäin, siis kolmen kuukauden jaksoissa. Seurakunnille ilmoitetaan teknisestä toteutuksesta vastaava yritys ja sen yhteystiedot aina kun suunnittelujakso on valmistunut. Käytännössä viimeistään viisi viikkoa ennen seuraavan suunnittelujakson alkua.

Radiointiaikataulu (ns. ajolista) tulee lähettää tekniikalle jo kolme (3) viikkoa ennen radiointia/tallennusta. Tämän jälkeen voidaan enää vain poikkeustapauksissa tekniikan kanssa sopien ottaa jokin uusi elementti radioitavaan kokonaisuuteen.

Lähetyksen aikana tarkkailija tarvitsee kirjallisen aikataulun tietääkseen, mitä salissa on suunniteltu tapahtuvaksi. Siksi musiikin, puhujien ym. paikat salissa on merkittävä tarkoin. Ottakaa huomioon myös osienvälisiin siirtymiin kuluvat hetket, joista tunnissa muodostuu useampi minuutti (voidaan ynnätä osakestoihin).

Jo suunnitteluvaiheessa on radiointiaikatauluun merkittävä kaikki lyhimmätkin osat ja välijuonnot alku- ja loppusanoineen sekä niiden kestot.

Ellei jumalanpalvelus mahdu tunnin lähetysaikaan, voidaan Herran siunaus äänittää etukäteen. Tästä on sovittava äänitarkkailijan kanssa hyvissä ajoin ennen lähetystä.

HUOM! Ohjelmatuotantojen yleissähköpostiosoite on muuttunut muotoon radio.kirkonviestinta(at)evl.fi (ennen radio.kt(at)evl.fi).

Liitteet

Muualla verkossa

Radiojumalanpalvelukset Yle Areenassa »
Päivän ohjelmatiedot (Yle Radio 1) »