Millenniaalien kirkko toimijat

• Rebecka Stråhlman, Kyrkans central för det svenska arbete

Kaikkien sähköposti on etunimi.sukunimi@evl.fi

Millenniaalien kirkko hanke vuosina 2021-2023

Millenniaalien kirkko- hanke oli osa kirkon strategian toimeenpanoa vuosille 2021–2023.

Hankkeen tavoitteet

• Nuoret ja nuoret aikuiset kokevat kasteen ja kirkon jäsenyyden itselleen merkityksellisinä asioina, ja haluavat tuoda lapsensa kasteelle
  • Kokemus kirkon jäsenyydestä lujittuu ja monipuolistuu, jäsenyys on yhä selvemmin tietoinen valinta.
  • Seurakuntiin syntyy uutta merkityksellistä yhteisöllisyyttä, jota rakentaa seurakuntalaisten aloitteellisuus, osaaminen ja yhdessä tekeminen.

Millenniaalien kirkko hankkeessa edistettiin kahta eri osa-aluetta: Polku ja Millenniaalit (millenniaalien polut). Toiminnallisten kehittämisen lisäksi ohjelmassa oli kolme muuta läpäisevää funktiota: Viestintä ja yhteydenpito, tutkimus ja tiedontuotanto sekä ruotsinkielinen työ. Osa-alueilla oli useita erillisiä kehittämisryhmiä ja kehittämisprojekteja.

Hankkeessa tuotettiin muun muassa:

Syksyllä 2023 on meneillään Millenniaalien polut työpaja kiertue. Siihen mennessä hankkeen puitteissa on toteutettu yli 110 alustusta, konsultointia tai koulutustilaisuutta seurakuntiin ja erilaisiin kirkollisiin tilanteisiin.

Millenniaalien kirkkoa luotsasi ohjausryhmä ja kirkkohallituksen työntekijöistä koostuva projektiryhmä.

Ohjausryhmän jäsenet 2021-22:

• Anni Salmesvuori, nuorisotyönohjaaja, Tampereen Messukylän seurakunta, puheenjohtaja
  • Heikki Nenonen, kirkkoherra, Haagan seurakunta
  • Jarmo Kokkonen, johtaja, Kirkon kasvatus ja perheasiat, Kirkkohallitus
  • Petri Määttä, johtaja, Toiminnallinen osasto, Kirkkohallitus
  • Kati Tervo-Niemelä, käytännöllisen teologian professori, Itä-Suomen yliopisto
  • Satu Saarinen, tuomiorovasti, Oulun tuomiokirkkoseurakunta
  • Aapo Tähkäpää, opiskelija, Navi -ryhmä
  • Milja Westerlund, diakon, Sibbo svenska församling
  • Katri Vappula, johtaja asiantuntija, Kirkon kasvatus ja perheasiat, Kirkkohallitus, MIllenniaalien kirkko ohjelmajohtaja ja ohjausryhmän sihteeri