Suomen ortodoksinen kirkko

Suomen ortodoksisen kirkon kanssa on käyty teologisia keskusteluja vuodesta 1989 alkaen. Niissä on myös käsitelty keskeisiä teologisia teemoja, mutta luonteeltaan ja tavoitteiltaan ne ovat olleet venäläisneuvotteluja vaatimattomampia. Viime vuosina kokouksen tiedonanto on laajentunut ja teologiset teemat liittyneet enemmän ajankohtaisiin kysymyksiin kirkkojen elämässä. Kussakin kokouksessa on käsitelty sekä opillista että eettistä/käytännöllistä teemaa.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ja Suomen ortodoksinen kirkko on julkaissut yhteisen julistuksen kasteesta, joka on hyväksytty Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokouksessa 15.3.2022 ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksessa 5.5.2022.

Vuonna 2015 järjestettiin dialogin 25-vuotisjuhlaseminaari, jonka esitelmät on julkaistu Reseptiossa 1/2016. Vuoden 2016 oppikeskusteluissa arvioitiin vuodesta 1989 käytyä teologista dialogia. Viimeisin teologinen dialogi järjestettiin joulukuussa 2020 webinaarimuotoisena koronaviruspandemiasta johtuen. Neuvottelujen aiheena oli ”Nikealainen usko ja apostolinen evankeliumi” sekä ”Yhteinen todistus suomalaisessa yhteiskunnassa”.

Suositus Nikean uskontunnustuksen ekumeenisen sanamuodon käytöstä (piispainkokous 29.5.2019).

Dokumentaatio

Muualla verkossa

Arkistomateriaalimme ei ole saavutettavaa. Mikäli tarvitset lisätietoja materiaaleista, voit ottaa yhteyttä Kirkkohallituksen Teologisten asiain yksikköön.

johtava asiantuntija

Tomi Karttunen