Radiohartaus

Radiohartaus on kiinnostavaa puhetta Jumalasta Yle Radio 1:n kuuntelijoille.

Kuva: Yle

Radioon sopii konkreettinen, havainnollinen ja yksinkertainen puhe yhdelle ihmiselle. Yksi tärkeä asia riittää yhteen hartauteen.

Perinteisesti hartaus on koostunut puheesta, rukouksesta ja virrestä, mutta muoto voi olla myös toisenlainen. Mieti, onko seurakuntasi käytännöissä jokin hartaustapa, jonka voisit tuoda radioon.

Hartaustekstin tulee olla puhujan omaa ja ennen julkaisematonta. Älä siis käytä suoria kirjallisuuslainauksia. Muiden tekstit ovat tekijänoikeuden alaisia ja radiossa käytettynä kallista materiaalia. Tämä ei koske Raamattua, Katekismusta eikä tekstejä, joiden kirjoittajan ja/tai kääntäjän kuolemasta on kulunut yli 70 vuotta.

Alla olevasta liitteestä löytyy Suomen evankelisluterilaisen kirkon saavutettavuuden asiantuntijoiden huomioita selkokieliseen ja saavutettavaan hartauteen. Saavutettavuus on tärkeä arvo sekä Suomen evankelisluterilaiselle kirkolle että Yleisradiolle. Erityisesti jos pohdit vammaisuuteen liittyvää teemaa hartaudessasi, kannattaa lukea tämä.

Hartauden minimikesto on 7 min. ja maksimikesto on 8 min. 40 s. sisältäen mahdollisen musiikin. Minimikestoa ei saa alittaa eikä maksimikestoa ylittää. Tämä ohje ei koske perjantai-illan hartaushetkiä.

– Aamuhartaudet lähetetään Yle Radio 1:ssä ma-la klo 6.50., 14.1.2024 alkaen ma-pe klo 6.50, la klo 8.25.
– Iltahartaudet lähetetään ma-to klo 18.50. Perjantai-illan Hartaat sävelet ja iltahartauden yhdistävä musiikkihartaus klo 18.35-19. Iltahartaus la klo 18.00.

Hartauslähetyksiä ei uusita, mutta ne ovat kuunneltavissa Yle Areenassa 30-60 vrk ajan.

Kanavan kuuluttajat esittelevät puhujat, teemat ja musiikin suorassa lähetyksessä, joten hartauspuhujan ei tarvitse esitellä niitä.

Lähetyksen jälkeen hartauksia voi kuunnella kuukauden ajan Yle Areenasta (aamuhartaudetiltahartaudet). Käsikirjoitukset tallennetaan Kirkkohallituksen arkistoon.

Ohjeistukset musiikin käyttöön hartaudessa:
Hartauden musiikki
Hartauksien tekemiseen liittyvät ohjeet:
Hartauden äänitys
Äänityksen jälkeen

HUOM! Ohjelmapalveluiden yleissähköpostiosoite on muuttunut muotoon radio.kirkonviestinta(at)evl.fi (ennen radio.kt(at)evl.fi).

Liitteet

Muualla verkossa

Aamuhartaudet Yle Areenassa »
Iltahartaudet Yle Areenassa »