Käytännön apua arkeen

Seurakunnat ja seurakuntalaiset voivat tarjota monenlaista käytännön apua vastaanottokeskuksille ja turvapaikanhakijoille. Seurakunnan apua tarvitaan usein myös, kun kiintiöpakolaiset asettuvat asumaan kuntaan. Vapaaehtoiset ovat tässä työssä keskeisessä roolissa.

• Synnytä yhteistyötä vastaanottokeskuksen, hätämajoituksen ja/tai kunnan kanssa
  • Sovi yhteistyön pelisäännöistä
  • Etsi ystäviä turvapaikanhakijoille ja vastatulleille kiintiöpakolaisille

Tee yhteistyötä vastaanottokeskusten ja kunnan kanssa

• Luo säännöllisen yhteistyö ja sovi sen puitteista vastaanottokeskuksen tai hätämajoituspaikan kanssa
  • Muista, että yhdessä voi toimia, vaikkei yhteistä kieltä olekaan
  • Yhteinen tekeminen on luonteva keino opastaa suomalaiseen elämäntapaan ja käytöstapoihin samalla, kun itse oppii toisen kulttuurin piirteistä
  • Kerää tarvittaessa täsmäkeräyksiä, kuten leluja, hygieniatuotteita tai petivaatteita eri syistä maastaan paenneille. Sovi niistä aina vastaanottokeskuksen tai kunnan edustajan kanssa.

Tue lapsiperheitä

• Suo vanhemmille hengähdystauko viemällä lapsia leikkipuistoon
  • Tarjoa asiointiapua ja lastenhoitoapua
  • Järjestä yhteiset retkiä paikkakunnalla, ne auttavat tutustumaan asuinympäristöön

Organisoi ystävä– ja tukihenkilötoiminta

• Kouluta yhdessä muiden toimijoiden kanssa vapaaehtoisia pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden tukihenkilöiksi. Tukihenkilöt avustavat turvapaikanhakijaa esimerkiksi arkisten asioiden hoitamisessa, käytännön neuvoilla perehdyttämisessä paikkakuntaan ja kodin tarvikkeiden hankkimisessa.
  • Auta eri elämäntilanteissa olevia turvapaikanhakijoita ja kiintiöpakolaisia löytämään ikäistään ja kaltaistaan seuraa. Tällöin mahdollistuu myös keskustelu suomalaisen yhteiskunnan piirteistä, sopivaisuuskäsityksistä ja sukupuolten välisistä suhteista
  • Etsi vapaaehtoisia auttamaan suomen kielen alkeiden opettelussa ja harjoittelussa. Hyvää materiaalia suomen kielen harjoitteluun löytyy suomen kieli sanoo tervetuloa -sivustolta.

Tarjoa tekemistä turvapaikanhakijoille

• Innosta turvapaikanhakijoita, pakolaisia ja muita maahanmuuttajia mukaan erilaisiin vapaaehtoistehtäviin yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Näitä voivat olla erilaiset talkoot, vanhusten avustaminen kotitöissä, yhteisten ruokailujen valmistelu, juhlien ja perhetapahtumien yhteinen valmistelu.
  • Yhteinen tekeminen mahdollistaa keskinäisen tutustumisen. Se estää toimettomuuden ja hyödyttömyyden kokemusta pitkän turvapaikkaprosessin eri vaiheissa sekä tukee kotoutumista. Ennen kaikkea se pitää yllä ihmisten toimintakykyä.