Elokuvia seurakuntien käyttöön

Mitä jos järjestäisitte elokuvanäytöksen seurakunnassanne? Elokuva on hyvä väline keskustelun herättäjäksi, ennakkoluulojen purkajaksi ja asiallisen tiedon lisääjäksi. Tarjolla on kaksi maahanmuuttoon liittyvää dokumenttielokuvaa, joita seurakunnat voivat näyttää tilaisuuksissaan: nuoren pakolaisnaisen tarina Nasrin’s Voice ja vanhemman, koulutetun naisen tarina Lost in Happyland.

Nasrin’s Voice

Nasrin’s Voice on jännittävä nuoren tytön kasvutarina maahanmuuttobisneksessä ja -systeemissä, jonka palasia ovat kumiveneet öisellä Välimerellä, väärennettyjä passeja tehtailevat ihmisalakuljettajat, Suomen viranomaiset ja säädökset sekä kotouttamisprosessi.

Nasrin’s Voice on elokuva ihmiskaupasta, itsenäistymisestä ja hinnasta, jonka nuori kurdi Nasrin joutuu vapaudestaan maksamaan. Samalla se on elokuva selviytymisestä ja toivosta. Lapsivaimosta, josta kasvaa rohkea nuori nainen.

Kirkkohallitus osallistuu Kaisa Rastimon ohjaaman dokumenttielokuvan Nasrin’s Voice vaikuttavuuskampanjaan, ja elokuva on tulossa osaksi Sitran Demokratia ja osallisuus – ohjelmaa. Sen myötä elokuva käännetään arabian, soranin ja farsinkielille. Kirkon mediasäätiönkin rahoittama dokumentti soveltuu erityisesti kirkon nuoriso- ja kotouttamistyöhön. Seurakuntasi saa elokuvan näytettäväksi veloituksetta.

Nasrin’s Voicen kaikki tekijät ovat palkittuja ja kokeneita tekijöitä. Sen on ohjannut Kaisa Rastimo, kuvannut Marita Hällfors ja äänisuunnitellut Pietari Koskinen. Musiikin on tehnyt Sakari Kukko ja Piirpauke. Myös elokuvan päähenkilö Nasrin on antanut runoillaan ja teksteillään oman taiteellisen panoksensa elokuvaan.

Nasrin’s voice palkittiin Finnish Film Affairissa parhaana kotimaisena dokumenttiprojektina vuonna 2021. Elokuvan ensi-ilta pidettiin tammikuussa 2024 DocPointissa, jonka kotimaiseen kilpasarjaan elokuva oli valittu.

Katso elokuvan koko tarina ja tarkat tiedot (pdf)

Katso traileri

Ota yhteys

Kun haluat järjestää elokuvanäytöksen Nasrin’s Voice -elokuvasta seurakunnassasi, ota yhteys Kirkkohallitukseen:

asiantuntija

Ulla Siirto

Eteläranta 8
00130, Helsinki

Kivinen tie

Seurakuntien on mahdollista saada näytettäväkseen myös Marita Rainbirdin ohjaama Kivinen tie -dokumenttielokuva, jonka englannikielinen nimi on Lost in Happyland.

40-minuuttisen elokuvan pääkieli on englanti ja se on tekstitetty suomeksi ja englanniksi.

Keski-ikäinen ruskeaihoinen nainen talvipakkasessa. Teksti: Kivinen tie Marita Rainbirdin elokuva.

Kivinen tie kertoo ikääntyvästä afrosuomalaisesta naisesta Oge Enehistä, joka muutti Suomeen Nigeriasta 35 vuotta sitten. Oge putoaa tyhjän päälle, kun hän 18 vuoden jälkeen menettää työpaikkansa kulttuurituottajana. Ogen tarina ikääntymisestä ja yksinäisyydestä rakentaa sillan ihmisyyden ytimeen: ihmisen rakkauden, kunnioituksen ja yhteenkuuluvuuden tarpeeseen. Ogen unelmalla on erikoinen nimi. Sitä kutsutaan Kotoutumiseksi. Mausteina elokuvassa ovat suomalainen melankolia ja musta huumori.

Neljä ihmistä seisoo kadulla. Kyseessä on elokuvan työrhmä, kuvaaja, äänittäjä ja ohjaaja sekä dokumenttielokuvan päähenkilöt.
Elokuvan työryhmä ja päähenkilöt. Kuvan on ottanut Jukka Luoma.

Elokuvan on käsikirjoittanut ja ohjannut Marita Rainbird, kuvannut Hannu Käki ja Markku Laine ja leikannut Sampo Saikkonen. Äänisuunnittelun on tehnyt Salla Hämäläinen ja graafisen suunnittelun Jyrki Hanski. Tuottajana on toiminut Kirsi Mattila Icebreaker Productions -yhtiöstä.

Seurakuntasi saa elokuvan näytettäväksi veloituksetta. Myös ohjaaja ja päähenkilö tulevat korvausta vastaan mielellään keskustelemaan näytöksen jälkeen.

More about the film

Katso traileri

Ota yhteys

Kun Kivinen tie -elokuvan seurakuntanäytös kiinnostaa, ota yhteys joko suoraan tuotantoyhtiöön elokuvan ohjaajaan: marita.rainbird@icebreakers.fi tai Kirkon mediasäätiön asiainhoitajaan, viestintäasiantuntija Anna Patroseen.

asiantuntija

Anna Patronen