Monikulttuurisuus

Monikulttuurinen kirkko ja seurakunta

Monikulttuurisuus eli kulttuurien välisyys edistää eri kieli- ja kulttuuritaustaisten osallisuutta kirkossa ja suomalaisessa yhteiskunnassa.

• Ota mukaan eri syistä maahan muuttaneet ja kansalliset vähemmistömme seurakunnan toimintaan. Anna heidän ajatustensa uudistaa seurakuntaa.
  • Ota maahan muuttaneet mukaan ja muut vähemmistöt vapaaehtoistyöhön, työharjoitteluun tai työllistä heitä esimerkiksi tukityöllistämisen avulla. Näin autat heitä löytämään yhteisön, oppimaan kieltä ja pääsemään jatkossa paremmin kiinni työelämään.
  • Opettele yhdessä elämisentaitoa, toinen toisensa kunnioittamista, vastavuoroisuutta ja omastaan jakamista.

Kulttuurinen moneus voimavarana

• Mitä moninaisempi seurakunta on jäseniltään, sitä enemmän se muistuttaa Kristuksen kirkkoa maailmassa.
  • Mitä monikulttuurisempi seurakunta on, sitä enemmän sillä on resursseja käytössään.
  • Mitä avoimempi seurakunta on, sitä paremmin se voi olla osallisuuden yhteisö.

Kulttuurien välisen toiminnan erityispiirteitä

• osallisuutta edistävä toimintatapa
  • yhdessä elämisentaito ja omastaan jakaminen
  • voimauttava työote