Kohti yhteistä ilmettä

Kirkko kulkee kohti yhteistä visuaalista ilmettä

Kohti yhteistä ilmettä -projekti on vaiheessa, jossa kuljemme verkkaisesti kohti ilmeen käyttöönottoa. Voit liittyä Teamsissa Kirkon viestijät evl -tiimin Kohti yhteistä ilmettä -kanavaan, joka on auki jokaiselle kirkon työntekijälle työalasta riippumatta. Kanavalla keskustelemme ja viestimme uudistetun ilmeen käyttöönotosta. Lähetä liittymispyyntö

Samalla kun kuljemme kohti yhteistä ilmettä, kuljemme kyseisellä kanavalla kohti yhteistä tekemistä. Se on paikka, jossa saat omalle tekemisellesi vertaistukea ja voit myös jakaa omaa tekemistäsi muiden iloksi.

Suunnitteluprojekti on saatu päätökseen

  • Kirkkohallituksen täysistunto hyväksyi 17.9. 2024 Kohti yhteistä ilmettä -projektin toisen vaiheen eli Suomen evankelis-luterilaisen kirkon yhteisen uudistetun logon sekä seurakuntien uuden logomallin.
  • Täysistunto hyväksyi 16.4.2024 ilmeen uudistusprojektin ensimmäisen vaiheen, joka sisältää saavutettavan väripaletin, piktogrammi-kokoelman aloituspaketin sekä linjauksen taustakuvioiden käyttämisestä.

Yhteinen visuaalinen ilme tukee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja sen seurakuntien tunnistettavuutta. Yhteisen ilmeen rakentaminen ja siihen liittyminen on kokonaiskirkollisesti ja yksittäiselle seurakunnalle kustannustehokasta verrattuna siihen, että seurakunnat kehittäisivät kukin omia visuaalisia ilmeitään. Paikallisuus saadaan yhteisessä ilmeessä esiin monin elementein.

Ilmettä on kehitetty verkostomaisesti kirkon viestijöiden yhteistyössä. Projektia on vetänyt Kirkkohallituksen Kirkon viestintä -yksikkö.

Seurakunnat voivat ottaa uuden ilmeen käyttöön omaan tahtiinsa. Käyttöönoton myötä asiasta viestitään pian lisää.

Lisätiedot: Viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikura, eeva-kaisa.heikura@evl.fi, p. 040 688 1421 

Projektin taustat

Kesällä 2023 käynnistyi kirkossamme Kohti yhteistä ilmettä -projekti. Vahvuusryhmän ja kokonaiskirkollisen viestintäselvityksen työskentelyn myötä oli tullut selväksi, että nyt on aika yhdistää eri puolilla kirkkoa tehtävää mielikuvatyötä ja tiivistää ja kehittää kokonaiskirkon brändiajattelua.

Tämän työn tavoitteena on kehittää kokonaiskirkon ilmettä ja laajentaa nykyinen kapeahko graafinen ohjeisto selkeämmäksi ”design-systemiksi”, eli eräänlaiseksi visuaaliseksi kirjastoksi. 

Lue viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikuran taustoitusta aiheesta pitkin matkaa:

Takaisin sivun alkuun