Saavu-noppa

Saavu-noppaa heittämällä voit valita, kuinka helpotat toisen ihmisen elämää ja lisäät esteettömyyttä ja saavutettavuutta.

Saavu-noppa.

Saavu-noppa, video

Saavu-noppa avaa saavutettavuuden käytäntöjä ja teologiaa eri näkökulmista:

Saavu-noppaa voi käyttää esimerkiksi työntekijöiden tai luottamushenkilöiden pohdinnan virikkeenä. Voit pitää johonkin nopan teemaan liittyvän hartauden, voit pohtia ihmiskäsitystä tai lähimmäisyyttä nopan teesien avulla.

Luottamushenkilöt

• Jaa noppa-flyerit luottamushenkilöille ja pyydä heitä kokoamaan noppa. Keskustelu aukeaa jo tehdessä: mitä tämä on meidän seurakunnassamme?
  • Pyydä luottamushenkilöitä valitsemaan symboleista otsikko, jonka eteen he ovat jo työskennelleet tai joka vaatisi työtä juuri nyt. Konkretisoikaa asioita toimintasuunnitelmaksi.
  • Budjettikokouksessa voitte heittää noppaa ja miettiä, mihin noppa kutsuu ja mitä se velvoittaa tekemään.
  • Alkuhartaudeksi pohditte yhdessä ääneen, mitä tarkoittaa se, että kuulee kutsun muuttaa maailmaa. (Sopivia virsiä esim. 954, 959, 963)
  • Toimintasuunnitelmaa mietittäessä kirjaatte ylös, missä kaikessa tulee näkyväksi se, että seurakuntalainen näkee rohkeaa kohtaamista kirkossa.
  • Annatte nettinopan arpoa kokoukselle lähestymisnäkökulman kokouksen asioihin. Jokainen voi valita yhden alakohdan, jonka kautta tarkastelee käsiteltäviä asioita.

Työntekijät

• Pyydä joku heittämään noppaa työkokouksen aluksi. Kun päällimmäiseksi jäänyt nopan sivu on näkyvissä, käykää kierros: ”Mitä tämän on tänään minun työtehtävässäni/vastuualueellani?
  • Jokainen heittää noppaa itselleen tai naapurilleen ja vastaa ”Mitä tämä on minun työtehtävässäni/ vastuualueellani tänään?”
  • Tapahtuman järjestäjän muistilista on kädessäsi! Noppa auttaa suunnittelemaan ja arvioimaan tapahtumaa.
  • Jätä noppa kahvihuoneeseen. Sen heittely kahvittelun lomassa voi viedä syviin keskusteluihin.

Lapset

• Opetelkaa noppaa heittämällä eri symbolien merkitys. Keskustelua voi jatkaa liikkumisen esteettömyyteen tai ihmisten moninaisuuteen.
  • Tehkää yhdessä noppa netistä tulostettavasta mallista.
  • Heitetään vuorotellen noppaa. Heittäjä jatkaa lausetta, joka alkaa nopan osoittamalla sanalla. Saavu-logon kohdalla saa kertoa jonkun mukavan asian.

Ryhmät

• Nopan pyöräytystä voi käyttää lämmittelynä tai esittelykierroksen välineenä.

Hartaus

• Arvo itsellesi teema-alue heittämällä noppaa. Käytä innoittajana nopan tekstejä rukoushetkeä laatiessasi.

Nuoret

• Nuoret jaetaan kuuteen ryhmään, joille nopalla arvotaan teema ja sen mukaiset tekstit. Ryhmät
    • miettivät käytännön esimerkin jokaiselle alakohdalle,
    • valitsevat mielenkiintoisimman alakohdan ja tekevät siitä patsaan tai näytelmän
    • valmistavat yhdestä alakohdasta iltarukouksen
    • keksivät ajatuksille vastaväitteitä; ryhmä voi asettua keskustelemaan puolesta ja vastaan aiheista, muut ryhmät seuraavat keskustelua

Rippikoulu

• Pyöräytätte noppaa erityisen tulokulman painottamiseksi päivän työskentelyssä.

Seurakuntatyön kivijalat

• Ryhmässä voitte noppaa pyöräyttämällä pohtia, mitkä ovat teidän seurakuntatyön kivijalat. Mitä haluaisitte yhä enemmän kutsua esiin?

Tulostettava saavu-noppa

Tulostettava saavu-noppa kuvat