Kulttuuriperinnön neuvottelukunta

Kirkon kulttuuriperinnön neuvottelukunta on toiminut vuodesta 2009. Neuvottelukunnan tehtävänä on tukea ja edistää kirkon kulttuuriperinnön vaalimista. Neuvottelukunta käsittelee kirkolliseen esineistöön, hautausmaakulttuuriin ja rakennettuun kulttuuriympäristöön sekä kirkon aineettomaan kulttuuriperintöön liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä.

Kirkkohallituksen täysistunto asetti 15.12.2020 Kirkon kulttuuriperinnön neuvottelukunnan uudelle toimikaudelle 1.1.2021–31.12.2024.

Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii kirkkoherra Laura Laitinen, Petäjäveden seurakunta.

Jäsenet ovat:

johtava kanttori Osmo Honkanen, Tampereen tuomiokirkkoseurakunta
hautaustoimen päällikkö Markku Husso, Seurakuntapuutarhurit ry
maakuntamuseotutkija Kaj Höglund, Pohjanmaan museo
professori Visa Immonen, Bergenin yliopisto, Norja
erityisasiantuntija Reko Korhonen, ympäristöministeriö
tutkija, konservaattori, yliopistonopettaja Helena Lonkila, Jyväskylän yliopisto
intendentti Elina Ovaska, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
arkkitehti Ulla Rahola, Arkkitehtitoimisto Ulla Rahola
tutkijakonservaattori Henni Reijonen, Kansallismuseo
arkkitehti Pekka Saatsi, Saatsi Arkkitehdit Oy
erikoisasiantuntija Laura Tuominen, Museovirasto

Neuvottelukunnan asioiden valmistelijoina toimivat kukin omalla toimialallaan hallinto-osaston yliarkkitehti Edla Mäkelä,
maankäyttöpäällikkö Harri Palo ja kulttuuriperintöasiantuntija Saana Tammisto (siht.).