Yhdessä hyvä kiertoon

Turvallisuus on jokaisen ihmisen perustarpeita. Oman paikan löytäminen voi olla avainkokemus turvallisuudesta. Silloin uskaltaa sitoutua ryhmään, ajatella yhteistä hyvää ja edistää sitä.

Armo on hyväksytyksi ja rakastetuksi tulemista ilman omia ansioita. Armon alueella saa olla sellainen kuin on. Eikä tarvitse pelätä jäävänsa yksin.

Neljäsluokkalaisten näkemyksiä armosta:

”Semmoista että antaa toiselle anteeksi tai niin kuin antaa vielä mahdollisuuden.”

”Esimerkiksi pelissä, jos joku pelaa väärin niin annetaan sille armoa, että hän saa silti jatkaa peliä. Tai jos, vaikka joku tavara hajoo niin annetaan armoa, ettei tartte ostaa uutta.”

”Jumala on armollinen kaikkia ihmisiä kohtaan.”

Oman paikan löytäminen

Kolme piirroshahmoa, jotka esittävät lapsia.

Alakouluun soveltuvan materiaalin avulla on tarkoitus käsitellä erilaisia, oppilaiden itse keksimiä tilanteita, jossa tapahtuu ulkopuolelle jättämistä, loukkaamista tai kiusaamista. Draaman keinoin ja ratkaisukeskeisesti.

Neljä nuorta (Tesfaye Etiopiasta, Hanna-Maria Virosta, Christopher Tansaniasta ja SamuelKambozhasta) kertovat ajatuksiaan koulutuksen ja tasa-arvon merkityksestä sekä tulevaisuuden unelmistaan.

”Koulutus merkitsee mahdollisuutta. Joskus se on ainoa mahdollisuus nousta köyhyydestä.”

”Koulutus antaa määrätietoisuutta ja vision elämääni.”

”Kukaan ei menesty opiskelematta, kukaan ei synny viisaana.”

”Epätasa-arvo johtuu mahdollisuuksista, jotka toiset saavat ja toiset eivät. Missä on epätasa-arvoa, se merkitsee myös epäoikeudenmukaisuutta.”

Editointi: Antti Vuori, tuottanut Suomen Lähetysseura. Kuvaajat: Katri Kuusikallio Tansaniassa, Tero Ruotsala Virossa, Tero Massa Thaimaassa ja Antti Vuori Etiopiassa.

Tuotettu Reformaation merkkivuoden 2017 koulumateriaalituotantoa varten.

Y-kirjain keltaisessa pallossa.

Raamattu tai sen osia on käännetty yli 2500 kielelle. Kielen muuttuessa tarvitaan uusia käännöksiä, jotta kertomusten ajaton viesti tulee ymmärrettäväksi.

Laupias samarialainen on yksi tunnetuimpia Uuden testamentin kertomuksia. Miten sovellamme sen viestiä tänään omassa arjessa, meidän koulussa tai kadulla?

Mitä tarkoittaa olla lähimmäinen?

Mikä olisi parempi tapa tutustua reformaation vaikutuksiin kuin saattaa oppilaat eri maista kertomaan elinympäristöstään.

  • Kuinka meidän kirjakielemme syntyi?
  • Mitä kirkkoja oman koulumme lähellä on?
  • Millaista uskonnonopetus on maassamme?
  • Mitä on hyvä elämä?
  • Kuinka sosiaalitoimi tai diakonia toimivat meidän kunnassamme?

Mitähän näihin kysymyksiin vastaavat vaikkapa puolalaiset, saksalaiset tai englantilaiset ikätoverit?

LUO REFORMAATIOON LIITTYVÄ PROJEKTI: eTwinning.net

  • Pienempien oppilaiden kanssa vaikka piirtäen
  • Isommilla oppilailla karttuu kielitaito
Takaisin sivun alkuun