Kirkon kaikki toiminta – se mitä ja miten toimimme – välittää viestiä. Viestintä monikanavaisena vuorovaikutuksena on siis kirkon toiminnan ytimessä, ei muusta toiminnasta erillinen toiminto. Viestintä on osa jokaisen kirkon toimijan tehtävää (ks. kohta Jokainen on myös viestijä).
Samaan aikaan viestintä on oma strateginen toimintonsa, joka
Kirkkolain mukaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkon tehtävä on julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimia kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi (Kirkkolaki, 2 §). Kirkon Ovet auki -strategiassa ilmaistu perustehtävä eli missio, kirkon olemassaolon tarkoitus, on edistää Jumalan valtakuntaa ja julistaa Jeesusta Kristusta maailman pelastajana.
Kirkollinen viestintä toteuttaa tätä tehtävää muuttuvassa yhteiskunnassa sellaisin viestein, teoin ja vuoropuheluin, jotka koskettavat niin kirkon jäseniä kuin muitakin. Kirkolla on myös tärkeä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja arvokeskustelijana, ja tämä rooli kannattaa tehdä vahvasti näkyväksi.
Kristuksen kirkon lähimmäisenrakkautta korostava tehtävä, arvot ja sanoma ovat kirkon vahvuus. Kirkollinen viestintä tulee lähelle ihmistä ja tuo uskoa, toivoa ja rakkautta hänen elämäänsä.
Kirkon toimintaympäristöstä ja sen muutoksesta kertoo nelivuotiskertomus Uskonto arjessa ja juhlassa, Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 2016–2019. Seuraava nellivuotiskertomus ilmestyy syksyllä 2024.
Kirkollinen viestintä
Kirkon yhteisiksi arvoiksi, toimintaa ohjaaviksi perusperiaatteiksi, on kirkon strategiassa määritelty usko, toivo ja rakkaus (1 Kor. 13:13). Viestijöiden tehtävä on huolehtia, että arvot välittyvät kaikessa viestinnässämme ja tavassamme toimia. Kirkon on myös oltava keskustelemassa arvoistaan, erityisesti nuorten kanssa. Tehtävämme on myös tukea kirkon eri toimijoita nostamaan uskosta, toivosta ja rakkaudesta kertovat teot näkyviin ja saataville.
”Uskon kautta syntyvä yhteys Jumalaan luo kristityn ja seurakunnan elämään perustan. Toivon taustalla on Jeesuksen lupaus Jumalan oikeudenmukaisuudesta, huolenpidosta ja iankaikkisesta elämästä. Rakkaus merkitsee lähimmäisistä välittämistä aina ja kaikkialla.” (Ovet auki – Suomen ev.lut.kirkon strategia vuoteen 2026)
Esimerkiksi
TARKISTUSLAUSEKE
Näkyykö viestinnässämme se, että olemme uskova ja uskoa etsivä yhteisö?
Lisääkö viestintämme ihmisen toivoa?
Onko viestimme ihmisen puolella?
Nämä adjektiivit ja verbit ohjaavat kirkon viestinnän äänensävyä, tilanne- ja kohderyhmäkohtaisesti.
Pyhä– Jumalan todellisuuden kosketus, yhteydessä suurempaan.
Armollinen– Rikkoo vaatimusten paineen.
Rohkea– Kristinuskon asialla maailmassa, uskallusta toimia Jeesuksen mallia seuraten.
Merkityksellinen– Tästä ajasta ja ikuisuudesta tämän päivän ihmiselle.
Vahvistamme uskoa ja tuemme toivoa.
Kuljemme vierellä.
Rakennamme yhteyttä ja mahdollistamme keskustelun.