Ovet auki ulospäin

Kirjavia kuvioita ilmassa.

Kirkko on läsnä ihmisen arjessa ja juhlassa. Viestimme antaa voimaa arkeen, lohduttaa kriiseissä ja avaa kirkkovuoden pyhien ja kristillisten perhejuhlien merkityksen nykypäivän ihmiselle.

Viestimme avoimesti. Kerromme sekä valtakunnallisesti että seurakuntatasolla avoimesti ja ymmärrettävällä tavalla kirkon hallinnosta, päätöksistä, tulevaisuuden näkymistä ja suunnitelmista. Tiedon avoimuus lisää ihmisten mahdollisuutta vaikuttaa asioihin. Siispä päättävien elinten esityslistat, päätökset ja yhteystiedot nettiin!

Kuuntelemme ja keskustelemme. Kirkon julkinen keskustelu on toimivaa vuoropuhelua, kuuntelevaa ja kunnioittavaa dialogia. Liitymme keskusteluihin kirkon arvopohjasta ja uskosta käsin, ja nostamme itse tärkeitä arvo- ja muita teemoja esiin. Olemme läsnä niillä viestintäareenoilla, joissa ihmiset keskustelevat. Kykenemme reagoimaan nopeastikin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Menemme mukaan myös turuille ja toreille, yhteistyökumppaneiden kanssa, keskelle kylää ja kuhinaa.

Hyödynnämme rohkeasti viestinnän eri keinoja. Toimituksellisen median kanssa teemme tiivistä yhteistyötä. Omat kanavamme hoidamme hyvin. Hyödynnämme myös markkinointiviestinnän lukuisia keinoja, kuten suoramarkkinointia, digimarkkinointia, vaikuttajaviestintää, kampanjoita, tempauksia, pop-upeja, sisältömarkkinointia, hakukoneoptimointia ja niin edelleen.

Keinoja ja kanavia on runsaasti. Siksi on tärkeää analysoida, mitkä kohderyhmät kulloinkin haluamme tavoittaa ja mitkä kanavat ja sisällöt tavoittavat heidät tehokkaimmin. Yhtä tärkeää on seurata analytiikkaa ja ymmärtää, millainen viestintä kussakin kanavassa kohdennettuna tietylle kohderyhmälle toimii parhaiten.

Mainonnan ja todellisuuden välillä on aina vallittava sopusointu – täytämme arvolupauksen, joka viestissä annetaan.

Malmin seurakunta sai kunniamaininnan ProComin Oma media -kilpailussa kuolemaa ja pyhäinpäivää käsittelevästä Älä pelkää -mediakokonaisuudesta. Kokonaisuuteen kuuluivat seurakunnan Älä pelkää -lehti ja siihen liittyneet sosiaalisen median sisällöt, viisiosainen Kuolleiden podcast -sarja sekä Malmin hautausmaalla järjestetty Lasten pyhäinpäivä -tapahtuma.

Malmin seurakunta sai viestinnästään kunniamaininnan Oma Media -kilpailussa – Kirkko ja kaupunki

Hoidamme omat kanavamme ammattitaitoisesti.

Ajantasaisilla verkkosivuilla kuvataan toiminnan perustiedot, päätökset ja ajankohtaiset asiat sekä tarjotaan mahdollisuus hiljentyä verkossa olevien hengellisten sisältöjen äärellä. Tarinoiden kautta herätetään kiinnostusta ja motivoidaan esimerkiksi kirkollisiin toimituksiin.

Liitymme omassa sisältöstrategiassamme kirkon yhteiseen Ovet auki -viestintä- ja vuorovaikutusohjelmaan ja hoidamme sosiaalista mediaa tavoitteellisesti ja valitsemiemme kohderyhmien mukaisesti.

Kirkoissa ja muissa seurakuntien omistamissa tiloissa järjestetään yhdessä seurakuntalaisten kanssa laadukkaita kohtaamisia ja tapahtumia, ja videot ja striimit vievät ne kirkkoseinien ulkopuolelle.

Seurakuntalehti on edelleen monen seurakuntalaisen ainoa kontakti seurakuntaan ja hengelliseen elämään.

Radio- ja televisiotuotanto täydentävät mediapaletin, vaikkapa yhteistyössä paikallisradion kanssa.

Jouluradio oli vuonna 2023 Suomen kolmanneksi tavoittavin radiokanava ja nuorten keskuudessa ykkönen. Jouluradio on ev.lut. seurakuntien lahja kuuntelijoille, sillä sen mahdollistavat seurakunnat ympäri Suomen. Jouluradio ja Kirkko ja kaupunki ovat osa samaa mediaperhettä. Jouluradio.fi – TERVETULOA JOULUMUSIIKIN KOTIIN!