Ympäristökasvatus

Kirkon ympäristökasvatus on kirkon kasvatuksen ja toiminnan läpileikkaava toimintatapa, jolla vahvistetaan lasten, nuorten ja perheiden myönteistä luontosuhdetta, luodaan ilmastotoivoa ja tuetaan ekologista jälleenrakennusta. Ympäristökasvatus kuuluu kestävän kehityksen kokonaisuuteen, johon liittyy myös kansainvälisyys- ja globaalikasvatus. Ympäristökasvatusta kirkossa toteutetaan mm. seuraavien toimintamuotojen, toimenpiteiden ja järjestöjen avulla.

• Vihreät riparit on toimintatapa vahvistaa rippikoulujen kristillistä ympäristökasvatusta, ekoteologiaa ja kestävää elämäntapaa.
  • Changemaker (Kirkon Ulkomaanavun nuorisoverkosto) ja Suomen Lähetysseura tukevat seurakuntien ympäristökasvatusta erityisesti globaalikasvatusnäkökulmalla.
  • Lasten ja nuorten keskus ry tukee ja kehittää valtakunnallisesti kirkon ympäristökasvatusta.
  • Evankelisluterilainen kirkko tekee vahvaa yhteistyötä Suomen Luontoliiton kanssa.
  • Kirkolla on oma ympäristökasvatuspalkinto. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi. Palkinnon ideana on “nostaa esiin innovatiivisia ja tuloksellisia ympäristökasvatustekoja ja -käytäntöjä kirkon kentässä sekä motivoida ja kannustaa seurakuntia ja muita kirkollisia toimijoita aktiivisiksi ympäristökasvattajiksi”.
  • Hiilineutraali kirkko. Suomen evankelis-luterilainen kirkko sitoutuu kansalliseen ja kansainväliseen työhön ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tavoitellen lämpenemisen rajoittamista 1,5 asteeseen esiteollisesta ajasta.
  • Kirkolla on myös ympäristödiplomi.

Kirkon ympäristödiplomi

Kirkon ympäristödiplomi auttaa seurakuntia toteuttamaan ympäristövastuuta omassa toiminnassaan. Käsikirjasivustolle on koottu asioita, joita seurakunnan eri toiminnoissa tulee ottaa huomioon, kun se hakee ympäristödiplomia.

Kirkon ympäristödiplomi-sivusto

Kirkon ympäristökasvatuspalkinto

on perustettu vuonna 2014. Palkinto jaetaan joka toinen vuosi. Palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin innovatiivisia ja tuloksellisia ympäristökasvatustekoja ja -käytäntöjä kirkon kentällä sekä kannustaa seurakuntia ja muita kirkollisia toimijoita aktiivisiksi ympäristökasvattajiksi.

Palkinnon voi saada yksittäinen seurakunta, sen piirissä toimiva ryhmä tai muu kirkollinen toimija tai yksityishenkilö. Kyseessä ei ole rahapalkinto. Ensimmäisen kerran palkinto myönnettiin Raision seurakunnalle ja sen ympäristöasiantuntijalle Hannele Siltalalle.

-Tämä on yksi tapa kannustaa ja rohkaista laajaa kasvatustyön kenttää kestävään kehitykseen. Kasvatuksen piirissä tehdään jatkuvasti myös ympäristöasioihin liittyviä juttuja, jotka ansaitsevat tulla esiinnostetuiksi, Jarmo Kokkonen Kirkkohallitukseta kertoo.

-Tärkeää on, että lapset ja nuoret ovat itse aktiivisia toimijoita, he ovat kirkon kasvatuksen tärkein lenkki. Kristittyinä meillä on vastuumme luomakunnasta, Kokkonen painottaa.

2022 – Sammaltassun luontotoiminta, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä

2020 – Heidi Granström, Malmin seurakunta

2018 – Panu Pihkala

2016 – Partaharjun toimintakeskus, erityisesti Pieni pyhiinvaellus -polun ja esteettömän luontopolun vuoksi