Helpot ohjeet striimiin

Ohjeet jumalanpalveluksen YouTube-striimaukseen

Kannettavalla tietokoneella striimatessa, on yksinkertaisinta käyttää Youtuben Live Events -palvelua. Sen käyttämiseen tarvitaan vain Google-tili, joka on ilmainen. Kone kannattaa sijoittaa lähelle puhujaa ja käyttää äänenlaadun takaamiseksi tarvittaessa mikrofonia.

Esim. sanajumalanpalveluksen voi toimittaa kokonaan lukupulpetista, ja se voi olla tekniikan kannalta yksinkertaisin ratkaisu. Jos on mahdollista, kannattaa kannettavaan tietokoneeseen liittää tietokoneeseen suoraan kytkettävä nettikamera. Muista liittää kone (tai puhelin) lataukseen kuvaamisen ajaksi, jotta akku ei lopu kesken kuvauksen.

Ohjeet

Siirry selaimella Youtuben My Live Events -sivustolle

1. Kirjaudu sisään Google-tilillesi (gmail-osoite). Jos sinulla ei ole tiliä, voit luoda sen ilmaiseksi kohdasta: ”Luo tili”. Jos olet jo kirjautuneena Google-tilille, kohta 1 ohitetaan.
  2. Klikkaa oikean yläkulman kamera-ikonia (“Luo”)
  3. Valitse “Aloita Live-lähetys”
  4. Valitse kohta ”Verkkokamera”
  5. Anna tapahtumalle nimi, sekä muuta video tarvittaessa julkiseksi. Rastita kohta ”Ei, sitä ei ole tehty lapsille” ja ota ruksi pois kohdassa “Livechat”. Valitse ”seuraava”. Mikäli haluat vain harjoitella, videon voi jättää tilaan ”Yksityinen”. Tällöin se ei välity katsojille.
  6. Ennen aloitusta, jaa linkki videoosi esimerkiksi Facebookissa. Löydät videon linkin kohdasta: ”Jaa”. Voit kopioida ja liittää linkin tai voit jakaa sen painikkeella suoraan.
  7. Aloita livelähetys

Kirkkoverkon kantokyky syytä ottaa huomioon

Seurakunnilla on perustellusti tarve olla yhteydessä seurakuntalaisiin myös nyt käsillä olevassa poikkeustilanteessa. Monissa seurakunnissa on suunnitelmia esimerkiksi jumalanpalvelusten striimaamisesta, mutta tässä on syytä muistaa tietyt käytännölliset ja tekniset perusasiat.

Kirkkoverkon kapasiteettia ei ole mitoitettu siihen, että sen kautta tehdään runsaasti samanaikaisia striimejä, vaan jos moni seurakunta samanaikaisesti yrittää striimata Kirkkoverkon kautta, verkko saattaa mennä tukkoon ja yhteydet katketa kaikilta. Kapasiteettia ei pystytä nopeasti nostamaan tähän tarkoitukseen riittäväksi.

Tästä syystä kirkkoverkkoa ei suositella käytettäväksi striimaamiseen. Kun striimauksia tehdään, tulisi käyttää muita, suoraan operaattoreilta hankittavia yhteyksiä. Helpoin, ja useissa tapauksissa ainoa nopeasti saatavissa oleva yhteys on matkapuhelinverkkoa käyttävä 4G-yhteys, mikäli se toimii kirkkotilassa. Kaupallisia palveluja striimauksiin tarjoavat tuotantoyhtiöt käyttävät pääsääntöisesti kantavia operaattoreita, jolloin tilanne hallussa.

Vertaistukea voi hakea myös jo pitkään toiminnassa olleesta Facebook-ryhmästä “Kirkko striimaa!”.

Ohjeet jumalanpalveluksen lähettämiseen Facebookissa

1. Avaa Facebook-sovelluksessa seurakuntasi Facebook-sivun seinä ja ala tehdä päivitystä
  2. Valitse ”Live video”
  3. Lisää lähetykseen kuvaus
  4. Ennen lähetysten aloittamista käännä puhelin vaaka-asentoon
  5. Klikkaa ”Aloita live-video”
  6. Lähetyksen loputtua voit valita tallennetaanko video sivun seinälle jälkeenpäin katsottavaksi. Ota huomioon tekijänoikeudet.

Huomioon otettavaa livelähetyksessä:

• Huomioi että verkko voi olla ruuhkainen ja katkaista lähetyksen, suosi tallennusta ja videoinnin laittamista verkkoon katsottavaksi tallennuksen jälkeen
  • Ohjaa nauhoituksen ajaksi puhelut menemään vastaajaan, tuleva puhelu voi sotkea striimaamisen
  • Laita kännykkä tai kamera jalustalle. Mieti asetelma katsojan kannalta. Muista myös, että kännykkä kannattaa laittaa laturiin kiinni.
  • Testaa riittävään hyvin etukäteen siinä tilassa missä aiot lähettää. Kokeile kuinka hyvin puheääni kuuluu miltäkin etäisyydeltä. Sijoita kuvaan näkyville hartaudellisia elementtejä kuten alttari, kynttilä, ikoni jne.
  • Jos livelähetyksessä on chat käytössä, niin sopikaa että joku työntekijöistä tai vapaaehtoisista osallistuu ja moderoi keskustelua
  • Livelähetyksessä jossa on chat, voit myös osallistaa katsojia, esim. saarna voisi olla interaktiivinen niin, että saarnaaja kysyy katsojilta asioita, joihin he vastaavat chatissa

Tekijänoikeudet

Tietoa striimaukseen liittyvistä tekijänoikeuksista löytyy sivulta Tekijänoikeudet / Striimaus ja videoiden julkaiseminen.

Verkossa tapahtuvan toiminnan tilastointi

Kaikki verkossa tapahtuvat tilaisuudet tilastoidaan samalla tavalla kuin muutkin tilaisuudet. Osallistujamääräksi merkitään paikalla olleet sekä verkon kautta osallistuneiden määrä, jos se pystytään jotenkin järkevästi arvioimaan (esim. lähetyshetkellä katsojien lkm). Pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pitäytyä lähetyshetken tai -päivän katsojalukuihin, koska usean päivän katsojaluvuissa voi olla sama osallistuja useaan kertaan. Jos verkon kautta osallistuneiden määrää ei ole mahdollista arvioida, niin osallistujamääräksi merkitään pelkästään fyysisesti paikalla olleiden henkilöiden lukumäärä (esim. työntekijät + kuvaajat).

Verkossa toimivat ryhmät tilastoidaan kuten muukin ryhmätoiminta.

Lähteet: