Radioinnin aikana

Radiotekniikalle ilmoitettuja suunnitelmia ei saa muuttaa lähetystä tai tallennusta edeltävänä kahtena viikkona eikä lähetyspäivänä ilman todella tärkeää syytä. Äkillinen muutos, esim. kuorojen määrässä, voi suuresti hankaloittaa äänitarkkailijan työtä. Jos muutos tarvitaan, siitä täytyy sopia äänitarkkailijan kanssa.

KÄYTÄNTÖ KLO 10 SUORASSA LÄHETYKSESSÄ

Tuntia ennen suoraa klo 10 lähetystä on aina soitettava Yle Radio 1:n kuuluttajalle (puh. 09 1480 2961) ja käytävä lyhyesti läpi mahdolliset muutokset ohjelmatietoihin. Lisäksi on aina varmistettava millä tavalla lähetys kirkosta päätetään. Jos kuuluttaja ei ehdi vastata puheluunne, hän soittaa mahdollisimman pian takaisin numeroon josta soititte.

Aamulähetys alkaa klo 9.55 kirkonkellojen soitolla. Ne soitetaan tavallisesti Pasilasta. KV:n tuottaja-toimittaja äänittää etukäteen jumalanpalveluksen juonnon. Täten alussa ei tarvitse esitellä jumalanpalveluksen toimittajia tai seurakuntaa. Toimittaja tarvitsee tiedot jumalanpalveluksen teemasta ja toimittajasta sekä esittelytekstiä seurakunnasta kaksi viikkoa ennen lähetyspäivää.

Mikäli jumalanpalvelus ei mahdu kokonaan tunnin lähetysaikaan, radiointi päätetään silti Herran siunaukseen. Sen lausuu joko mahdollisesti mukana oleva tuottaja suorassa lähetyksessä tai liturgi, jolloin siunaus äänitetään ennen suoran lähetyksen alkua.

Jos siunaus on jo kuultu lähetyksessä, ohjelman loppu häivytetään lähetysajan (yleensä 58 minuuttia) päättyessä.

KÄYTÄNTÖ KLO 20 LÄHETETTÄVISSÄ TALLENNETUISSA LÄHETYKSISSÄ

Tallenteiden pitää olla valmiina Ylessä perjantaisin klo 12. Harvinaisissa poikkeustapauksissa tallenteen voi lähettää klo 15 mennessä, kunhan tästä on kanavalle kerrottu ajoissa eli viimeistään saman viikon tiistaina. Viivästettyjä, aiemmin samana sunnuntaina tallennettuja palveluksia ei voi lähettää.

Vuoden aikana voi hyvin vahvoin perustein lähettää myös suoran palveluksen sunnuntai-iltana. Näissä tapauksissa kanavalla täytyy olla kuuluttaja paikalla, joten tieto poikkeuksesta täytyy vuorosuunnittelun takia kertoa kanavalle viimeistään kuukautta aiemmin, tekniikkavarausten takia KV:lle viimeistään 6 viikkoa ennen lähetystä. Tällaisia poikkeuksia ei voi olla vuodessa enempää kuin yhteensä kymmenen, mieluiten selvästi vähemmän.

Kuulutustietoihin ja Areena-tietoihin kirjataan tarkat tiedot palveluksesta. Niiden pitää olla lähetysjärjestelmässä viimeistään perjantaina klo 9, jotta kanavalla ehditään tehdä automaattisesti lähetettävä radiokuulutus etukäteen.

Palvelusten kesto saa vaihdella välillä 45–58 minuuttia. Mikäli palvelus jää alle 58 minuutin, sen yhteyteen on mahdollista sijoittaa esimerkiksi musiikkia tai keskustelua, kunnes 58 minuuttia on täynnä.

Mikäli palveluksen kesto on musiikkeineen alle 55-minuuttinen, tästä on saatava tieto viimeistään torstaina klo 15.00. Jos kesto jää alle tuon 55 minuutin, niin vajetta ei voi täyttää esim. pelkillä puffeilla ja tunnareilla, vaan. kanavalla valitaan ja sijoitetaan palveluksen perään musiikkia mieluiten perjantaiaamun aikana. Jos kirkkokunnalla on vaikkapa toiveena täyttää loppuminuutit jollain tietyllä musiikilla, tuon musiikin voi liittää tallenteen loppuun valmiiksi tai sitten voi vinkata kanavalle toivemusiikista.

Sunnuntai-iltojen palveluksia varten kanavalla ei tehdä kuulutusta erikseen etukäteen, vaan palvelusten tekijät tuottavat eräänlaisen “tervetuloa kirkkoon” -osuuden. Tämän osuuden kesto voi olla 1,5-3 minuuttia ja sen tulisi olla heti jumalanpalveluksen alussa, ei siis ensimmäisen musiikkiosuuden, laulun tai virren jälkeen. Tämä voidaan tallentaa kirkossa erikseen tai tervetulotoivotuksena sekä fyysisesti läsnä olevalle ja radioseurakunnalle yhtä aikaa.

Tässä tervetuloa-osuudessa kerrotaan esimerkiksi missä päin Suomea ollaan, mikä kirkkokunta tai seurakunta on palveluksesta vastuussa sekä mikä palveluksessa on olennaista tai erityisen puhuttelevaa (esim. saarnaaja, kirkkovuoden vaihe, keskeiset muusikot, kaunis kirkkotila) sekä voidaan toivottaa kuulijat tervetulleeksi. Näin otetaan kuuntelijoita palvelukseen mukaan. On myös hyvä kertoa kirkkovuoden vaihe, mikä on menossa. Olisi hyvä kertoa mitä musiikkia on tulossa, ja mitkä ovat yhdessä laulettavat virret tai laulut.

Esittelyosion kannattaa olla lyhyt ja houkutteleva, jotta kiinnostus itse palvelusta kohtaa säilyy, mutta perustiedot kannattaa silti kertoa. Esittelyä voi ajatella ”teaserina” joka herättää mielenkiintoa, mutta lopulliset vastaukset tulevat itse jumalanpalveluksessa. Tervetuloa-osuus ottaa kuulijat mukaan heti ohjelman alusta.

Jos aikaa jää, tallenteen lopussa kannattaa toistaa, missä päin Suomea ja minkä kirkkokunnan jumalapalveluksessa oltiinkaan. Halutessa voi vielä luetella palveluksen tekoon osallistuneet tahot tarkemmin.

Huomioitavaa:
Johdannon ja varsinaisen palveluksen yhteenlaskettu kesto voi olla enintään 59 minuuttia.
Jos palvelus ja juonto ovat eri tiedostoissa, molempien tallenteiden täytyy olla kanavalla samaan aikaan eli viimeistään perjantaina klo 12.00, eli KV:lle toimitettuna jo edellisenä päivänä kello 12.00
Mikäli tallenteiden yhteenlaskettu kesto on alle 55 minuuttia, tallenteiden täytyy olla kanavan käytössä lähetysjärjestelmässä jo viimeistään torstaina klo 15, koska perjantaina aamupäivän aikana kanavan pitää täyttää lähetysajan loppu musiikilla.

Juonnon on oltava laadukas tallenne, toimitus osoitteeseen radio.kirkonviestinta@evl.fi, asiasta tieto ajoissa myös elina.vaittinen@evl.fi (hänen poissa ollessaan kristiina.hyppola@evl.fi tai kimmo.saares@evl.fi)

Muualla verkossa

Radiojumalanpalvelukset Yle Areenassa »