Hartauden musiikki

Hartaus koostuu puheesta ja musiikista, jolloin musiikkia on hartaudessa korkeintaan 2 min., Ylen äänitysten (virsien, veisujen, Taizé-laulujen ja ortodoksisen kirkkomusiikin) osalta 3 min. Hartauden maksimikesto on 8 min. 40 s.

Musiikiksi suosittelemme Ylen äänitteiden käyttöä: virsiä, veisuja, Taizé-lauluja ja ortodoksista kirkkomusiikkia. Tällöin hartaus on myös kuultavissa ulkomailla Yle Areenan kautta, mikä on tärkeää monille ulkosuomalaisille. Ylen hartausmusiikkia sisältävien hartauksien kuunteluaika Yle Areenassa on 60 vrk ja kaupallista musiikkia sisältävien hartauksien 30 vrk. Listaus Ylen äänitteistä löytyy alta liitteistä.

Virret tai muu Ylen äänittämä musiikki liitetään hartauteen äänityksen yhteydessä studiossa. Ylen hartausohjelmia varten äänitetty musiikki löytyy valmiina Ylen äänitysstudioista, Yle Radio 1:n musiikkitietokannasta tai CD-levyiltä. Näistä musiikeista hartauspuhujan ei tarvitse täyttää musiikkiraporttia.

Mikäli käytät hartaudessa muuta musiikkia kuin Ylen äänittämää musiikkia, ota CD-levy/äänitiedosto sekä täytetty musiikkiraportti mukaasi studioon. Täytä raportin kaikki kentät tarkasti. Puutteellisilla tiedoilla Teosto- ja Gramex-raportointia ei voi tehdä.

Hartaudessa ei voi esittää musiikkia, jossa hartauspuhuja on itse esittäjänä, säveltäjänä, sanoittajana tai sovittajana. Studiossa ei myöskään äänitetä musiikkia (eli ei lauleta/soiteta studiossa itse hartauden äänittämisen yhteydessä).

Liitteet