Hartauden äänitys

Hartauksia voi äänittää myös etänä
Yleisradio on tehnyt mallin, jonka mukaan hartauspuhuja voi äänittää radiohartauden kotona. Nauhoitettu tallenne lähetetään Google Driven kautta radio.kirkonviestinta(at)evl.fi -sähköpostiin. Tuotantokoordinaattori varaa äänitteelle editointiajan äänitarkkailijalta Pasilasta.
Ilmoita Kirkon viestintään etukäteen, kun teet hartautesi etätallennuksena.

Yksityiskohtaiset ohjeet itsenäisesti tehtävälle hartaustallennukselle liitteessä ”Yle radiohartaudet_etaohje 2022”.

Lisätietoja:
Kristiina Hyppölä
tuottaja-toimittaja
kristiina.hyppola@evl.fi

Varaa studioaika hyvissä ajoin

Hartaudet äänitetään Ylen radiostudioissa.
Hartauden tulisi olla äänitettynä 2 viikkoa ennen lähetyspäivää.

Helsingissä äänittävät varaavat ajan viimeistään 4 viikkoa ennen lähetyspäivää Kirkon viestinnästä radio.kirkonviestinta(at)evl.fi tai p. 046 922 8969/050 331 4728.

Helsingissä vakiostudioajat ovat seuraavat (kesäkuukausina ajat voivat vaihdella):
To klo 9:30-11:30
To klo 13:30-15:30
Pe klo 15:00-17:00

Kaikki äänitykset tapahtuvat studiossa P1, ellei toisin ilmoiteta.

Muualla äänittävät varaavat ajan 1,5 kuukautta ennen lähetystä Ylen maakuntaradioista (yhteystiedot alla liitteessä). Tampereella äänittäviä pyydetään olemaan yhteydessä Kristiina Hyppölään Ylen studiolla toistaiseksi avoinna olevan rekrytointitilanteen takia. Hartauspuhujan tulee ilmoittaa äänitysajankohta ja -paikka Kirkon viestintään viimeistään kaksi viikkoa ennen lähetystä sekä lähettää samalla hartauden käsikirjoitus.

Jos sinulla on useampi hartaus, äänitä vähintään kaksi hartautta kerrallaan. Yhden hartauden äänittämiseen tulisi varata yksi tunti studioaikaa. Ilmoita lähetyspäivät varatessasi studioaikaa.

Yle korvaa äänityksen matkakulut ensisijaisesti julkisten kulkuvälineiden mukaan. Oman auton käyttö korvataan todellisten ajettujen kilometrien mukaan alennetulla kilometrikorvauksella 0,25e/km. . Päivärahoja ei makseta. Täytä alla liitteenä löytyvä Ylen matkalaskulomake ja palauta se sähköisesti osoitteeseen radio.kirkonviestinta(at)evl.fi.

Studioon mukaan teksti ja musiikkitiedot

Ota studioon mukaan hartautesi teksti kahtena kappaleena ja anna toinen äänitarkkailijalle.

Kerro, onko kyseessä aamu- vai iltahartaus, ohjelman lähetyspäivä sekä musiikin tiedot. Puhu hartautesi yhtä ihmistä ajatellen. Äänitarkkailija tallentaa ohjelman Ylen järjestelmään.

Ilmoita äänitarkkailijalle virsilistan virsistä seuraavat tiedot:
virren numero ja säkeistöt (virsi 111:1-6)
– äänitteen FONO-numero (esim. CDY-1407)
raita tai raidat (raidat 22-26)
– hartaudessa käytetyn musiikin kesto (kesto 2:45)

Ortodoksisesta kirkkomusiikista ja muusta Ylen äänittämästä musiikista ilmoitetaan äänitarkkailijalle CDY-numero, raita sekä musiikin kesto. Varmista, että nämä tiedot kirjoitetaan ohjelman audiokorttiin kuulutustietoa varten.

Mikäli käytät hartaudessa muuta musiikkia kuin Ylen äänittämää musiikkia, ota CD-levy/äänitiedosto sekä täytetty musiikkiraportti mukaasi studioon. Täytä raportin kaikki kentät tarkasti. Puutteellisilla tiedoilla Teosto- ja Gramex-raportointia ei voi tehdä.

Lähetä hartauden käsikirjoitus sekä mahdollinen musiikkiraportti äänityksen jälkeen osoitteeseen radio.kirkonviestinta(at)evl.fi.

Saapuminen Mediataloon; Uutiskatu 5, Yle Pasila (Helsingissä äänittävät)

– Tule paikalle ajoissa, mielellään 10-15 minuuttia ennen varattua aikaa. Hartauspuhuja esittää Mediatalon aulaan tullessaan henkilöpaperinsa ja saa niitä vastaan aulasta vahtimestarilta kulkukortin nimellä Kirkon tiedotuskeskus/hartauspuhujat. Kortin palautus lähtiessä Mediatalon aulaan.

– Jos henkilö ei osaa itse kulkea studiolle, yrittää vartija tavoittaa yksikön äänitarkkailijan puhelimitse (vartija ei voi lähteä paikaltaan saattamaan henkilöä).

– Äänitarkkailijoita on ohjeistettu varmistamaan ennen hartausäänitysvuoroa, että Aulapalvelupisteestä ei ole tullut studion kännykkään puhelinsoittoa. Jos on, tarkkailija soittaa Aulapalvelupisteeseen ja noutaa hartauspuhujan.

HUOM! Ohjelmatuotantojen yleissähköpostiosoite on muuttunut muotoon radio.kirkonviestinta(at)evl.fi (ennen radio.kt(at)evl.fi)

Liitteet