Kimmo Ketola

Olen ollut tutkimusyksikön tutkija vuodesta 2005. Tutkimusalaani on uskontotiede ja erityisesti uskontososiologia. Väittelin filosofian tohtoriksi Helsingin yliopistossa uskontotieteen oppiaineessa vuonna 2002 aiheena Krishna-liikkeen gurukäsitykset. Ennen tutkimusyksikköön siirtymistä toimin tutkijana Helsingin yliopistossa.

Keskeisiä tutkimusaiheitani ovat uskonnollisuuden muutos, uskonnollinen moninaisuus, uudet uskonnolliset liikkeet, erityisesti intialaisperäiset yhteisöt, sekä joogan ja meditaation kaltaiset uskonnon ja henkisyyden rajapinnalla olevat ilmiöt.

Sosiaalisessa mediassa olen aktiivinen X-tililläni @khketola

Uusimmat julkaisuni:

Ketola, Kimmo & Salomäki, Hanna. 2024. Uskonnollisia, uskonnottomia, vai vähän molempia? Nuorten suhde uskontoon maallistuvassa yhteiskunnassa. Teoksessa: Tomi Kiilakoski (toim.), Katsomusaiheita: Nuorisobarometri 2023, 101–124. Helsinki: Valtion nuorisoneuvosto, Nuorisotutkimusseura/ Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Ketola, Kimmo. 2023. Suomalainen uskontolainsäädäntö sekä uskonnon ja valtion suhteet kansainvälisessä vertailussa. Teoksessa: Isto Peltomäki & Veli-Matti Salminen (toim.), Kirkko yhteiskunnassa: suhteet ja rajapinnat. Uskonnonvapauslaki 100 vuotta, 11–40. (Suomen. ev.lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 143; Suomalaisen Teologisen Kirjallisuusseuran julkaisuja 303) Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus & Suomalainen Teologinen kirjallisuusseura.

Taira, Teemu; Ketola, Kimmo & Sohlberg, Jussi. 2023. Normalization of Nonreligious Identity in Finland. Journal of Contemporary Religion, 38 (1), 1–19,

Ketola, Kimmo. 2022. Suomalaisten eletty uskonto kyselyjen valossa: kotien uskonnollinen esineistö, pyhillä paikoilla vierailu ja uskonnollinen omaehtoisuus. – Veli-Matti Salminen & Niko Huttunen, toim., Spiritualiteetti 2020-luvun Suomessa, 84–112. (Suomen ev.-lut. kirkon tutkimusjulkaisuja 137) Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus.

Ketola, Kimmo & Sohlberg, Jussi. 2022. Ketkä näkevät enkeleitä? Suomalaisten yliluonnolliset kokemukset ja enkeliusko kyselytutkimusten valossa. Teoksessa: Minna Opas & Tiina Mahlamäki (toim.), Uushenkisyys, 94–117. (Tietolipas 275) Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Tutkimushankkeet ja työryhmät:

Nordic Association for Sociology of Religion (NASR) johtokunnan jäsen (vuodesta 2021)

Nordic Journal of Religion and Society -aikakauskirjan toimituskunnan jäsen (vuodesta 2016)

Opetus- ja kulttuuriministeriön uskonnonvapauslain 23. § mukaisen asiantuntijalautakunnan jäsen (vuodesta 2016).

EVS Council of Program Directors (Suomen aineiston keruun ohjelmavastaava) (vuodesta 2015)

EUREL (Sociological and Legal Data on Religion in Europe and Beyond) -verkoston yhdyshenkilö (vuodesta 2014)

Tutkija

Kimmo Ketola