Tietoa ja materiaalia katsomuskasvatuksen pedagogiseen kehittämistyöhön.
Katsomuskasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta. Tältä sivulta löydät ideoita ja materiaaleja katsomuskasvatuksen toteuttamiseen. Tule mukaan katsomusten maailmaan ja
Vuonna 2024 päiväkotien ja seurakuntien yhteistyössä järjestettiin 6522 yhteistä tapahtumaa, joissa yli 272 000 osallistujaa.
Seurakunnat edistävät eri katsomusyhteisöjen välistä katsomusdialogia.
Kasvua katsomuksessa -somekanavat keräävät yli 100 000 vuosittaista kävijää.
Opetushallitus järjestää erillisen infotilaisuuden seurakuntien päiväkotiyhteistyöstä vastaaville 20.8. klo 14 -1 5. Tilaisuudessa käsitellään ohjeen keskeisiä muutoksia ja niiden käytännön soveltamista. Opetushallituksen opetusneuvos Kati Costiander avaa ja tulkitsee ohjetta.
Tarvittaessa kysy kokouslinkki: ilkka.tahvanainen@evl.fi
Tervetuloa päätösseminaariin pe 22.8.2025 klo 13-15 Helsingin yliopiston tiedekulmaan.
OHJELMA 12.45 – 13.15 Kahvittelua ja kohtaamisia 13.15 – 13.30 Tilaisuuden avaus: Mitä lapsen suru on? Prof. Lasse Lipponen, HY 13.30 – 13.55 Tutkimusnäkökulmia lapsen suruun, yliopistotutkija Saila Poulter, HY 13.55 – 14.20 How children engage with matters such as death and dying? Prof. Karin Murris, OY 14.20-14.30 Yhteiskumppanin näkökulma, asiantuntija Ilkka Tahvanainen, Kirkkohallitus 14.30 Pedagogisten materiaalien julkaiseminen: KM Lotta Abendstein VO Päivi Olkinuora 14.50 Tilaisuuden päätös
Ilmoittaudu mukaan täältä
Nyt myös varhaiskasvatukselle on laadittu täsmennetty ohje siitä, mitä tulee huomioida, kun järjestetään juhlia ja uskonnollisia tilaisuuksia sekä katsomuskasvatusta. Opetushallitus on julkaissut aiemmin vastaavat ohjeet esi- ja perusopetukseen sekä toiselle asteelle. Yhtenäiset ohjeet vahvistavat koulutuksellista yhdenvertaisuutta.
https://www.oph.fi/fi/uutiset/2025/opetushallitus-paivitti-varhaiskasvatuksen-ohjetta-uskonnollisista-tilaisuuksista
Pe 12.9. klo pidetään Teamsissa klo 9-10.30 Tutkijoiden aamukahvit, joihin olet lämpimästi tervetullut, puhujaksi tai yleisöön. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Leikkipäivä ja Lapsuudentutkimuksenseura. Toista kertaa järjestettävä tilaisuus on kaikille avoin, sillä leikkiin, osallisuuteen, lapsuuteen ynnä muihin aiheeseen linkittyvään aihepiiriin liittyvä tutkimustieto kiinnostaa!
Ajatuksena on, että tilaisuus on rento, tutkijoiden puheet hissipuheenomaisia ja yleisöllä on mahdollisuus esittää tutkijoille kysymyksiä ennakkoon tai tilaisuudessa. Tilaisuudesta halutaan moniääninen ja monialainen. Siksi toivomme puhujiksi erilaisia tutkijoita, eri aloilta, nuoria tutkijoita ja konkaritutkijoita, yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Olisitko puhuja kenties juuri sinä? Tunnetko siis paloa osallistua? Tai tunnetko sopivan tutkijan, jota minä en tunne, ja haluat välittää kutsun hänelle? Kaikki sopii!
Yhteisymmärrysviikkoa vietetään vuosittain helmikuun ensimmäisellä viikolla. Vuonna 2026 viikkoa vietetään 1.–7.2.2026. Yhteisymmärrysviikon tavoitteena on yhdistää ihmisiä kohtaamaan, jakamaan ajatuksiaan ja luomaan yhteiskuntaamme yhteisymmärrystä.
Yhteisymmärrysviikon teema 2026 on Yhdessä muutoksen keskellä. Kun maailma ympärillämme muuttuu, muuttuuko samalla oma roolini tai yhteisöni rooli? Entä mikä kannattelee minua muutoksen keskellä? Mikä on katsomusdialogin rooli muuttuvassa maailmassa?
Täältä löydät oppaan seurakunnille yhteisymmärrysviikkotapahtumien järjestämiseen.
Tiistaina 8.4.2025 klo 16.30-17.45 Zoom-verkkoalustalla. Linkki lähetetään ilmoittautuneille ennen koulutusta.
Millaisia uskonnollisia merkityksiä kasveille on annettu ja miksi? Miten kasveja on käytetty taiteessa ja rituaaleissa? Entä mihin kasveihin liittyy tabuja? Kaksiosaisessa verkkokoulutusten sarjassa kuullaan kaksi asiantuntijaluentoa uskonnoista ja kasveista. Sarjan osat ovat itsenäisiä: osallistua voi molempiin tai vain toiseen luennoista. Tervetuloa mukaan!
Kouluttaja: dosentti Tuija Hovi
Ilmoittaudu
Keskiviikkona 23.4.2025 klo 16.30-17.45 Zoom-verkkoalustalla. Linkki lähetetään ilmoittautuneille ennen koulutusta.
Kasvit kuuluvat kristilliseen kirkkovuoteen sekä vuoden kiertokulkuun monissa kulttuureissa. Uskonnollisessa taiteessa kasveja puista kukkiin ja maustekasveihin käytetään antamassa sisältöä ja kertomassa taivaallisesta. Hollannin kultakauden asetelmissa koko kärsimyshistoria kuvataan kasvien kertomana. Kasvit kuuluvat tiiviisti myös elämän- ja vuodenkiertoon. Haudoilla vainajia kunnioitetaan tietyin kukin. Monen mielessä jouluun kuuluvat joulutähdet ja hyasintit ja pääsiäiseen narsissit ja tulppaanit.
Kouluttaja: filosofian tohtori ja symbolitutkija Liisa Väisänen
Kansallista leikkipäivää vietetään viikolla 17, joka huipentuu Leikkipäivään 26.4
Lue lisää täältä
Miten järjestää pääsiäis- ja jouluvaelluksia yhteistyössä päiväkotien ja koulujen kanssa? Milloin vaellus on luonteeltaan yleissivistävää, milloin uskonnollinen tilaisuus? Tämä ohjeistus auttaa suunnittelemaan vaelluksia lasten, yhteistyöosapuolten ja säädösten näkökulmasta. Dokumentti myös kannustaa toteuttamaan kirkkovuoden juhla-aikoihin ja vuodenkiertoon kytkeytyviä vaelluksia.
Vaellukset – merkityksellisiä matkoja
Mahdollisuuksien polulla tarjoaa lapsia osallistavia sekä helposti lähestyttäviä tapoja tarttua globaalikasvatukseen, jonka teemat saattavat tuntua toisinaan haastavilta pienimpien oppijoiden kanssa. Materiaali on suunniteltu innostamaan ja tukemaan kaikkia niitä, jotka haluavat syventyä globaalikasvatukseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin erityisesti varhaiskasvatusikäisten (n. 4–6-vuotiaat) ja alakouluikäisten (n. 7–9-vuotiaat) lasten parissa.
Viisastutaan!-materiaali avaa joitakin ikkunoita katsomusten ja kulttuurien maailmaan. Viisauksia on painottaen lapsen ja kasvattajan näkökulmaa, pedagogista käytettävyyttä sekä moninaista suomalaista kontekstia.
Materiaalikokonaisuuteen pääset suoraan
TÄSTÄ
Karvi arvioi paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien toteutumista päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa (28:2023). Julkaisussa nimetään viisi kehittämissuositusta, joista yksi liittyy katsomuskasvatukseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen. Suositus kuuluu kokonaisuudessaan näin:
Katsomuksellinen ja kulttuurinen moninaisuus tulee tunnistaa ja katsomuskasvatusta toteuttaa tavoitteellisesti. Arvioinnin perusteella katsomuskasvatuksen toteuttaminen lapsiryhmissä koettiin haastavaksi. Varhaiskasvatuksen henkilöstöä tulee kannustaa aiempaa vahvemmin katsomuskasvatuksen toteuttamiseen. Heille tulee tarjota koulutustilaisuuksia joissa katsomuskasvatusta käsitellään konkreettisten esimerkkien avulla.
Tutustu julkaisuun tästä
Varhaiskasvatuksessa kulttuurinen ja katsomuksellinen moninaisuus nähdään voimavarana ja oikeus omaan kieleen, kulttuuriin, uskontoon ja katsomukseen tunnistetaan perusoikeudeksi.
Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on keskeinen rooli lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen harjoittelun ja kehittymisen tukemisessa.
Viisastutaan-materiaali mahdollistaa keskustelut elämän kysymyksistä ja arvoista, sekä pohtii vanhojen viisauksien merkitystä nykypäivän maailmassa.
Varhaiskasvatuksessa vahvistetaan toimintaa, jossa yhteisön on mahdollista toimia kiireettömässä ja keskittymistä edistävässä ympäristössä.
Tutkimusmatka hiljaisuuteen on pyhiinvaellusmateriaali varhaiskasvattajille.
Tällä sivulla kerrotaan yhteisymmärrysiviikosta sekä tavoista viettää ja syventää ymmärrystä uskontojen juhlista.
Juutalaisuus, kristinuskon, islam, hindulaisuus ja buddhalaisuus selitettynä symbolein ja sanoin.
Tukea perheille, joissa eletään useiden katsomusten keskellä.
Sanaselityspeli on suunnattu aikuisille. Se on hauska tapa tutustua katsomuksellisiin käsitteisiin.
Katsomuskasvatuksen yhteistyössä on tärkeää paikallisesti keskustella siitä, miten kaikille yhteinen hyvä ymmärretään opetussuunnitelman tavoitteiden valossa.
Tietoa seurakuntien ja kuntien yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa
Kirkkovuosi polulla katsoo lasten, perheiden ja nuorten jumalanpalvelus- ja hartauselämää ihmislähtöisesti. Aineistossa eri viikkojen teemoja avataan tilan, toiminnan ja symbolien…
Varhaiskasvatus on lapsen eri elämänpiireissä tapahtuvaa kasvatuksellista vuorovaikutusta. Sen tavoitteena on edistää lapsen kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsen ensisijainen…
Uskontodialogi luo yhteistä hyvää Hyvässä dialogissa sitoudutaan yhteisiin keskustelua ohjaaviin periaatteisiin: avoimuuteen, rehellisyyteen ja kunnioittamiseen. Pyrkimyksenä on kanssakäyminen, joka sisältää:…
Tutkimusta ja koulutusta kirkon työn kehittämiseksi. Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen tehtävänä on kirkon, uskonnollisen elämän ja yhteiskunnan muutosten tutkimus sekä…