Jussi Sohlberg

Kuvassa Jussi Sohlberg.

Olen koulutukseltani teologian maisteri (Helsingin yliopisto), pääaineeni on ollut uskontotiede. Olen työskennellyt Kirkon tutkimus ja koulutus -yksikössä tammikuusta 2006 lähtien. Nykyinen tehtävänimikkeeni on tutkimuskoordinaattori. Työtilani on Helsingissä, kirkkohallituksen tiloissa.

Olen perehtynyt uskonnollisiin yhteisöihin Suomessa, erityisesti uusiin uskonnollisiin liikkeisiin, erilaisiin uushenkisiin virtauksiin, länsimaiseen esoteeriseen perinteeseen, okkultismiin ja uuspakanuuteen.   Uskonnollisuuden muutokset ja siihen liittyvät ilmiöt ovat keskeinen osa työalaani. Työtehtäväni liittyvät pääosin uskontotieteen alaan, mutta seuraan myös esimerkiksi suomalaista uskontodialogikenttää.

Toimin vuonna 2006 alkaneessa Uskonnot Suomessa -tietokantahankkeessa, teen luennointi- ja koulutustyötä, vastaan erilaisiin mediatiedusteluihin ja muihin tietopyyntöihin liittyen omiin eritysaloihini.  Olen myös mukana tutkimuskeskuksen yhteisissä työtehtävissä esimerkiksi tutkimushankkeiden suunnitteluissa. Kuulun Suomen Uskontotieteellisen Seuran johtokuntaan.

Uskontotiede ja teologia kiinnostavat vapaa-ajallakin. Harrasteisiin kuukuvat myös muun muassa järjestötoiminta, Amerikan alkuperäiskansojen historia ja kulttuuri, ikonimaalaus ja musiikki.

Uusimmat julkaisuni:

Jussi Sohlberg: Suomalaisten suhtautuminen asuinalueellaan sijaitseviin uskonnollisiin kokoontumistiloihin Ajankohtaisraportti 6/2023. Kirkon tutkimus ja koulutus.

Jussi Sohlberg: Uushenkisten näkemysten kannatus 2000-luvulla kyselytutkimusten valossa. Toim. Niko Huttunen & Veli-Matti Salminen. Suomen ev-lut.kirkon tutkimusjulkaisuja 137. Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus (2022).

Kimmo Ketola & Jussi Sohlberg: Ketkä näkevät enkeleitä? Suomalaisten yliluonnolliset kokemukset ja enkeliusko. -Uushenkisyys. Toim. Tiina Mahlamäki & Minna Opas. SKS Tietolipas 275. Helsinki: SKS (2022).

Teemu Taira & Kimmo Ketola & Jussi Sohlberg: Normalization of nonreligious identity in Finland. -Journal of Contemporary Religion. pp.1-9 (11.11.2022).

Jussi Sohlberg & Nina Kokkinen: Esoteerisuus new age ja uushenkisyys. -Moderni esoteerisuus ja okkultismi Suomessa. Toim. Nina Kokkinen ja Tiina Mahlamäki. Helsinki: Vastapaino 2020.

Jaakko Närvä & Jussi Sohlberg: Avaimia ufouskomusten ymmärtämiseen.  -Arvoituksia avaruudesta. Näkökulmia ufouskomuksiin. Toim. Jaakko Närvä & Jussi Sohlberg. Helsinki: Gaudeamus (2020).

Jaakko Närvä & Jussi Sohlberg: Monimuotoinen ufokontaktiliike. -Arvoituksia avaruudesta. Näkökulmia ufouskomuksiin. Toim. Jaakko Närvä & Jussi Sohlberg. Helsinki: Gaudeamus (2020).

Jussi Sohlberg: Länsimaisen esoterian kosketuspintoja Aasian uskontojen kanssa. -Henkisyyttä ja mielenrauhaa. Aasian uskonnollisuus länsimaissa. Toim. Jyri Komulainen & Elina Hellqvist. Helsinki: Gaudeamus (2020).

koordinaattori

Jussi Sohlberg