Hanna Salomäki

Kuvassa Hanna Salomäki

Olen koulutukseltani teologian ja yhteiskuntatieteen tohtori. Erityisalani on uskontososiologia. Olen myös tehnyt tulevaisuudentutkimuksen opintoja.

Olen tutkinut uskonnollisuutta ja sen muutoksia monista näkökulmista: mm. uskonnollisuuden muutoksia eri sukupolvissa, uskonnollisen perinteen välittämistä, äänestämistä seurakuntavaaleissa ja kirkon virkaan opiskelevia. Väitöskirjassani (Herätysliikkeisiin osallistuminen ja sitoutuminen 2010, KTK:n julkaisuja 113) tutkin herätysliikkeisiin sitoutumista laajalla kvantitatiivisella aineistolla.

Toimin Kirkon tutkimus ja koulutus -yksikön johtajana ja tehtävääni kuuluu yksikön toiminnan johtaminen ja kehittäminen. Tämä sisältää tutkimushankkeiden suunnittelua ja koordinointia, julkaisusarjan hallinnointia ja asiantuntijatehtäviä erilaisissa kirkon yhteisissä hankkeissa (esim. tiedolla johtamisen prosessien kehittäminen). Johdan Kirkkohallituksen koulutuspoliittista vaikuttamistoimintaa, jossa seurataan ja ennakoidaan kirkon henkilöstön osaamistarpeita sekä koordinoidaan vaikuttamistoimintaa. Yhteydenpito kouluttaviin laitoksiin sekä tutkimuslaitoksiin on keskeinen osa työtäni.

Uusimmat julkaisuni:

Uskonnollisia, uskonnottomia, vai vähän molempia? Nuorten suhde uskontoon maallistuvassa yhteiskunnassa? (& Kimmo Ketola). – Nuorisobarometri 2023.

Suomalaiset kannattavat suvivirttä ja sairaalapappeja. Neutraali suhtautuminen kirkon julkiseen rooliin lisääntynyt. (2023) Kirkon tutkimus ja koulutus: Ajankohtaisraportti 8/2023.

Mihin suomalaiset uskovat? Ruben Stillerin keskusteluohjelma 19.1.2023.

Suomalaisten ikä- ja sukupuolierot uskonnollisuudessa. (2022) – Spiritualiteetti 2020-luvun Suomessa (toim. Veli-Matti Salminen ja Niko Huttunen). Helsinki: Kirkon tutkimus ja koulutus. Suomen ev..lut kirkon tutkimusjulkaisuja 137. 228–257.

Uskonnolliset rituaalit ja kasteeseen liittyvät valinnat. (2021) – Kasteen polulla. Kasteen ja kummiuden teologiaa ja käytäntöjä (toim. Maarit Hytönen). Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 136. 10–33.

Perinteen ja yksilöllistymisen ristipaineessa. Nuoret aikuiset ja kaste. (2021) Uskonto, katsomus ja kasvatus, 2021: 1(1). 10–23.

Johtaja

Hanna Salomäki