Rippikoulun arviointi ja kehittäminen

Miitit ja webinaarit

Rippikoulukehittäjäpäivien, miittien ja webinaarien ajankohdat, tallenteet ja materiaalit kootaan tähän.

Mopo vai massii – Miten markkinoida rippikoulua? -webinaari 9.2.2024

Espoon seurakunnat järjestivät Kirkkohallituksen kanssa Teams-webinaarin vuonna 2023 toteutetun rippikoulun markkinointitutkimuksen tärkeimmistä löydöksistä ja tuloksista. Webinaarissa pohdittiin, miten markkinoida rippikoulua nyt ja tulevaisuudessa. Haaga-Helian kanssa tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa muun muassa: Milloin päätös rippikouluun osallistumisesta syntyy? Mitkä asiat/ketkä siihen vaikuttavat? Miksi nuori ei lähde rippikouluun? Mitkä ovat rippikoulun vetovoimatekijät? Mitä mediakanavia nuoret seuraavat?

Asiantuntijavieraat avasivat seuraavia aiheita: Markkinointitutkimuksen tulokset ja löydökset. Miten tuore tutkimus asettuu rippikoulututkimuksen kokonaisuuteen meillä ja maailmalla? Rippikoulun markkinointi: tutkimustuloksista käytäntöön.

Lisätiedot: Johanna Hirsto, kasvatuksen asiantuntija, Espoon seurakunnat, p. 050 340 2908, johanna.hirsto@evl.fi

Rippikoulukehittäjien päivät 1.–2.11.2023 Turussa

Keskiviikon tulevaisuuskeskustelun panelisteina olivat arkkipiispa Tapio Luoma, tulevaisuustutkija Mika Aaltonen sekä Turun ja Kaarinan seurakuntien nuorten hallituksen puheenjohtaja Eina Mäkelä, varapuheenjohtaja Samuel Oliveros de Nordenflicht sekä jäsenet Elsa Lempinen ja Otto Tammi. Jouko Porkka (DIAK) ja Jari Pulkkinen (LNK) esittelivät rippikoulun valtakunnallisen itsearviointikyselyn sekä kansainvälisen rippikoulututkimuksen tuloksia.

Pimenevässä illassakin kajasti valo. Hengähdimme Tuomiokirkon messussa, jonka toteuttivat Turun ja Kaarinan seurakuntien nuoret, apunaan piispa Mari Leppänen ja pappi Sofia Flinck. Yhteisessä illanvietossa Café Pegasoksessa nautimme hyvästä seurasta, ruoasta ja Juhani Tikkasen musiikista.

Torstaiaamuna Tuomiokirkossa vietetyn aamuhartauden jälkeen jakauduimme kanaviin, joissa pohdittiin aikuisrippikoulujen tulevaisuutta, rippikoulujen markkinointia, päivärippikoulujen toteutusta, pienryhmärippikouluja sekä digitaalista nuorisotyötä ja seikkailtiin Tuomiokirkossa. Yhteisessä päätöshetkessä kerroimme, mikä nyt muuttuu paremmaksi.

Kirjallisuutta ja linkkejä

Rippikoulua koskeva kirjallisuus- ja linkkiluettelo kootaan tähän kevään 2024 aikana.

• Heinilä Kimmo (2019). Konfirmaatio ja vahvistaminen. Luterilaiset konfirmaatiokäytännöt ja -käsitykset vahvistamisen näkökulmasta reformaatiosta 2000-luvun alkuun. Helsinki. Väitöskirja.
  • Nuorisobarometrit, Valtion nuorisoneuvosto