Isostoiminta

Isostoiminta on kirkon vapaaehtoistyötä parhaimmillaan

“Isosena riparilla oppii uutta itsestään ja hengellisyys syvenee. Rippikoululaiset oli ihania. Oma rippikoulu oli hyvä kokemus. Jokaisen pitäisi itse kokea se.” – Taru Nikara, Jyväskylän seurakunnan Palokan lähikirkko

Kirkkomme isostoiminta on oikea menestystuote ja vapaaehtoistyötä parhaimmillaan. Menestys johtuu onnistuneesta rippikoulutyöstä – ja toimiva isostoiminta on onnistuneen rippikoulun keskeinen edellytys. Isosten ansiosta rippikoulu perustuu pitkälti vertaisoppimiseen.

Isostoiminnassamme on myös kehitettävää. On ongelmallista, jos isostoiminta on kaikki, mitä seurakunta nuorelle rippikoulun jälkeen tarjoaa. Kaikilla nuorilla ei ole mahdollisuuksia eikä edellytyksiä toimia isosena. Toimintaa nuoressa seurakunnassa on oltava myös heille, jotka eivät sitoudu pitkiin koulutusprosesseihin ja isosen tehtävässä toimimiseen.

Isoset saavat rippikoulussa todellista vastuuta, heihin luotetaan ja heitä koulutetaan tehtäviinsä. Rippikoulun ohella isosia tarvitaan varhaisnuorten ja lasten leireillä, diakoniatyössä, pyhäkoulussa ja muissa vastuutehtävissä.

Isostoiminnassa on mukana noin 18 000 nuorta, ja se tavoittaa noin 25% rippikoulun käyneistä. Kaksi kolmasosaa isosista on tyttöjä.

“Mun rippikoulu ja isosaika on ollu mahtavaa hauskaa ja täynnä ystäviä. Sain mun parhaat ystävät tän toiminnan kautta enkä oo katunu hetkeekään. Martissa ohjaajat on turvallisia ja avuliaita ja oon saanu niin hyvää vastinetta mun tarpeille. Kun kerroin mun ongelmista ne otettiin hyvin vastaan ja sopeuduttiin mun tarpeiden mukaan. Oon niin kiitollinen et oon saanu isos- ja rippikoulutoiminnasta niin monta turvallista ihmistä mun lähelle. KIITOS!” – Iisa Nieminen, Turun Martin seurakunta

Isoset siunataan tehtäviinsä

Yleistynyt tapa kirkossamme on siunata isoset tehtäviinsä seurakunnan yhteisessä messussa. Käytäntö on erinomainen. Se vahvistaa nuorten seurakuntayhteyttä ja kertoo aikuisille seurakuntalaisille konkreettisesti nuorisotyön laajuudesta ja sisällöstä.

Isoja ihmeitä linjaa isostoimintaa

Isoja ihmeitä – Isostoiminnan linjaus 2016 (pdf)

Big wonders – YCV activity guidelines (pdf)

Vuonna 2016 on julkaistu isostoiminnan linjaus Isoja ihmeitä. Linjauksen tavoitteena on

• luoda isostoiminnalle yhteisiä suuntaviivoja
  • tukea seurakuntia ja kristillisiä järjestöjä isostoiminnan paikallisessa kehittämisessä

Linjauksen kuusi teesiä ovat

• Nuori on ihme. Isostoiminnan lähtökohtana on nuoren oleminen ja kasvu sellaisena seurakuntalaisena kuin hän on.
  • Isonen on osa nuorten porukkaa seurakunnassa. Isostoiminnassa tärkeää on turvallisuus, yhteys, ilo ja nähdyksi tulemisen kokemus.
  • Kaikenlaisille nuorille on tilaa isostoiminnassa. Jokainen on tervetullut, riippumatta siitä, mitkä ovat hänen omat syynsä
    osallistua.
  • Isosena tarvittavia taitoja ja tietoja opitaan sekä osallistumalla seurakunnan elämään että kouluttautumalla.
  • Isoset suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa yhdessä työntekijöiden kanssa.
  • Isostoiminta rakentaa siltaa aikuiseen seurakuntalaisuuteen.

Isosilta isosille

Isoset ry on valtakunnallinen isosten vuonna 2012 perustama järjestö. Yhdistyksen sääntöjen mukaan yhdistyksen tarkoituksena on vahvistaa isoskulttuuria, edesauttaa isosten ja muiden nuorten äänen tuomista kuuluviin kirkossa heitä koskevissa asioissa, sekä lisätä isosten yhteisöllisyyttä ja kanssakäymistä yli seurakuntarajojen. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys järjestää jäsentensä toiveiden mukaista toimintaa, ylläpitää omaa verkkosivustoaan ja julkaisee materiaalia niin isosten kuin seurakuntienkin käyttöön.

Lue lisää Isosten.net | Isosilta. Isosille.

Isonen on ihme

Jokainen toimintaan osallistuva nuori on ihme ja osoitus Jumalan työstä maan päällä. Isostoiminta vahvistaa nuoren uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ja varustaa häntä elämään kristittynä.

asiantuntija

Mikko Wirtanen

rippikoulu ja kirkon kasvatuksen kehittäminen

Eteläranta 8