Tutkimuksia vapaaehtoistoiminnasta

Kansalaisareena, Kirkkohallitus ja Opintokeskus Sivis teettivät maaliskuussa Taloustutkimuksella Vapaaehtoistyö Suomessa -kyselyn. Sen mukaan noin puolet vastaajista on tehnyt vapaaehtoistyötä viimeisen vuoden aikana.Tutkimus on toteutettu edellisen kerran vuonna 2018. Silloin 48,7 % oli tehnyt vapaaehtoistyötä edeltävän vuoden aikana, kun vuonna 2021 vastaava luku oli 47 %.

Tutkimuksessa havaittiin myös, että koulutusasteittain tarkasteltuna alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet osallistuvat vapaaehtoistoimintaan eniten. Tulotasoittain tarkasteltuna keskituloiset näyttävät olevan aktiivisimpia osallistujia. Miesten vapaaehtoistyön määrä on lisääntynyt, naisten taas vähentynyt. Vapaaehtoistyötä tehdään mieluiten kasvotusten ja järjestöjen tai yhteisöjen organisoimana. Lyhyt- ja pitkäkestoista vapaaehtoistyötä tehdään lähes yhtä paljon. Pop up -tyyppinen vapaaehtoistoiminta kiinnosti erityisesti naisia. Vapaaehtoisena toimittiin keskimäärin 12,9 tuntia neljän edeltävän viikon aikana. Vuonna 2018 vastaava luku oli reilut 15 tuntia. Vapaaehtoistyo_tutkimusraportti_2021.pdf (kansalaisareena.fi).

Vapaaehtoistyö.fi kysely 2022. Kysely on toteutettu osana Kirkkopalvelut ry:n ja Kansalaisareena ry:n yhteisen Vapaaehtoistyö.fi-palvelun kehitystä. Vapaaehtoisten-kysely-2022-perusraportti.pdf (kansalaisareena.fi)

Laskelma Vapaaehtoistyön arvosta Suomessa. Laskelman on tehnyt Helsingin yliopiston soveltavan tilastotieteen dosentti Jukka Hoffrén. Vapaaehtoistyon-arvo-Suomessa_laskelma_2023_Jukka-Hoffren.pdf (kansalaisareena.fi)

Kansalaisareenan sivuilta löytyy paljon materiaalia oman seurakunnan vapaaehtoistoiminnan tueksi. Tutkimukset ja selvitykset – Kansalaisareena

Muuta materiaalia