Protestanttiset vähemmistökirkot Suomessa

Kotimaassa kirkollamme on säännöllistä kahdenkeskistä yhteistyötä Suomen vapaakirkon, Suomen helluntaiherätyksen sekä metodistikirkkojen kanssa.

Suomessa toimivien baptistiyhdyskuntien kanssa on myös käyty oppikeskusteluja ja Suomen Adventtikirkkoon on yhteyksiä vapaakristillisen neuvoston sekä Suomen Ekumeenisen Neuvoston kautta. Luterilaisen maailmanliiton ja Seitsemännen päivän adventistien oppikeskusteluista on julkaistu raportti Luterilaiset ja adventistit keskustelevat (1998).

Suomen Vapaakirkon ja Suomen helluntaiherätyksen kanssa on käyty yksi kolmikantaneuvottelu (Vesala 1992), Vesalan raportti 1992. Toinen kolmikantaneuvottelu pidettiin v. 2001 Porin Silokalliossa. Neuvottelun loppuasiakirja Silokallion raportti 2001 / Silokallio report 2001.

Yhteistyötä ja yhteistä matkantekoa. Evankelis-luterilaisen kirkon ja vapaakirkkojen ekumeeninen vuorovaikutus Suomessa (2016)

johtava asiantuntija

Tomi Karttunen