Striimaus ja videoiden julkaiseminen

• Jumalanpalveluksia voi striimata tietyin edellytyksin.
  • Kirkkokonsertin striimaaminen vaatii luvan Teostosta, jos konsertissa esitetään tekijänoikeuksien alaista musiikkia.
  • Esiintyjiltä on aina pyydettävä lupa striimaamiseen.

Jumalanpalvelukset ovat vapaita tekijänoikeuskorvauksista, mutta tilanne muuttuu, jos jumalanpalvelus striimataan ja tallenne jää myöhemmin katseltavaksi. Siksi on suositeltavaa hankkia seurakunnalle Teoston Mediapienlupa. Se kattaa myös muut seurakunnan tilaisuudet kuin jumalanpalvelukset.

Mediapienlupaan voidaan liittää ns. piensynkronointilupa, jonka nojalla muihinkin seurakunnan tuottamiin videoihin voidaan liittää tekijänoikeuksien alaista musiikkia.

Videon tekstittämistä suositellaan.

Tekstitä sanoitukset videolle Kirkkohallituksen ja Kopioston solmiman pilottisopimuksen nojalla; pilottisopimuksen voimassaolo päättyy 31.3.2024

Jos tallenne jää verkkoon, se on tekstitettävä joko julkaisuhetkellä tai 14 vuorokauden kuluessa julkaisemisesta. Lue lisää: saavutettavasti.fi

Kirkkohallituksen ohjeistus seurakunnille videoiden tekstittämisestä (20.12.2022)

Tekijänoikeuden suojaaman virren/laulun sanoituksen tekstittäminen tallenteelle edellyttää oikeudenhaltijan lupaa. Kirkkohallitus ja Kopiosto ovat solmineet pilottisopimuksen, jonka nojalla seurakunnan on mahdollista tekstittää seuraavissa julkaisuissa olevat virret/laulut.

• suomenkielinen virsikirja ja lisävihko
  • ruotsinkielinen virsikirja ja lisävihko
  • Lasten virsi 2012 (Lasten Keskus; vuoden 2012 ensimmäinen painos tai uudempi painos; JULKAISUA KOSKEVAA TIETOA TÄSMENNETTY 15.9.2022)
  • Nuoren seurakunnan veisukirja (Kirjapaja 2015)
  • Nuoren seurakunnan veisukirja (Kirjapaja 2020)

Pilottisopimuksen voimassaolo päättyy 31.3.2024, jonka jälkeen tekijänoikeuden suojaamien sanoitusten julkaisemiseen verkossa tarvitaan erillinen oikeudenhaltijan lupa. Tallenteet, jotka viedään verkkoon viimeistään 31.3.2024, saavat olla pilottisopimuksen lupaehtojen mukaisesti yhden vuoden ajan verkossa. Tästä pilottisopimuksen päättymisestä tullaan julkaisemaan myös Kirkkohallituksen yleiskirje tammikuun 2024 aikana.

Pilottisopimuksen nojalla tekstittämisestä seurakunnan ei tarvitse itse erikseen suorittaa maksua, mutta seurakunnan tulee raportoida Kopiostolle kyseiset tallenteella tekstitetyt virret/laulut. Kopioston sivulla on tarkempaa tietoa asiasta ja linkki raportointilomakkeeseen sekä lista muutamista virsistä/lauluista, joiden kohdalla pilottisopimuksesta huolimatta tarvitaan oikeudenhaltijan antama lupa.

Linkki Kopioston sivuille: Lupa virsien tekstittämiseen tallenteelle – Kopiosto

*****************************************************
Striimattavassa tilaisuudessa on lupa striimaukseen oltava myös musiikin esittäjiltä. Alaikäisten esiintyjien osalta tarvitaan huoltajan antama suostumus.

Lisätietoa striimauksesta löytyy Kirkon viestinnän sivulta Striimaus ja AV-sisällöt.

Nyt katsottavissa Teoston youtube-kanavalla: Teoston striimiluvat -webinaari kunnille ja seurakunnille 24.9.2021 – YouTube Musiikin striimaukseen tarvittavat luvat. Livestriimaus ja tallenteet netissä ja somessa.