Päivystäjäksi?

Voisinko toimia päivystäjänä?

Päivystäjien rekrytoinnista ja koulutuksesta vastaavat Kirkon keskusteluavun paikalliset toimipisteet. Päivystäjinä toimii sekä tehtäväänsä koulutuksen saaneita vapaaehtoisia että seurakunnan työntekijöitä.

Päivystäjän tehtävään ei ole varsinaisia ammatillisia tai koulutuksellisia “pätevyysvaatimuksia”, vaan koulutus- ja ammattitaustat voivat olla hyvinkin erilaisia. Yhteistä päivystäjille on kuuluminen kirkkoon ja avoin suhtautuminen keskustelunaiheisiin. Kirkon keskusteluavun päivystäjä on lähimmäinen, joka ottaa toisen vakavasti, kuuntelee ja koettaa ymmärtä yhteydenottajaa, olivatpa hänen kysymyksensä millaisia tahansa.

Mitä päivystäjän työhön kuuluu?

• Osallistuminen koulutukseen
  • Palvelevassa puhelimessa päivystys n. 3-4 tuntia / kk
  • Palvelevassa  netissä vastausvuoro n. kerran kuussa
  • Palvelevassa chatissa n. 2 päivystystä / kk, á 2h
  • Työnohjausryhmä kerran kuussa
  • Keskustelu on nimetöntä sekä asiakkaan että päivystäjän osalta
  • Palkkiota ei makseta, mutta matkakulut yleensä korvataan

Päivystäjäksi haluavat käyvät läpi valintahaastattelun sekä peruskoulutuksen, joka kestää noin 30 tuntia. Koulutuksen toteutustavat vaihtelevat eri paikkakunnilla.

Tarkempia tietoja Palvelevan puhelimen ja Palvelevan chatin ja netin toiminnasta, päivystäjäksi tulemisesta ja päivystäjän tehtävästä saa Kirkon keskusteluavun paikallisilta toiminnanjohtajilta ja omasta seurakunnasta.

Ihmisiä helsingissä