Tavoite on syventyä yhteen ikäkauteen. Pohditaan ikäkauden elämänvaihetta, sitä vahvistavaa teemaa sekä etsitään tapoja, joilla seurakunta voi vahvistaa teeman mukaista kokemusta lapsen tai nuoren elämässä.
Työskentelyn kuvaus: Vaihe 1 ikäkauden elämäntilanne
Polku asiakirjassa kutakin ikäkautta kuvataan elämänaiheena: mikä on tyypillistä ikäkauden elämässä ja kehitysvaiheessa. Elämäntilanne kuvaukset voi joko kasata yhdessä tai ottaa annettuina eli hyödyntää asiakirjan luvun 3 tekstejä ja reflektoida, syventää ja lisätä niitä yhteisesti pohtien.
Mitä kuulet ja näet, kun katsot Polku tekstissä 9–11 –vuotiaiden ikäkauteen listattuja asioita: millainen elämänvaihe on olla 9–11-vuotias?
Täydentäkää listausta (kirjoittakaa ne myös näkyviin): onko jotakin, mitä haluaisit lisätä, esimerkiksi jotakin paikallisesta toimintaympäristöstä? (esim. Helsingissä 4.-luokkalaiset saavat kaupungilta kutsun itsenäisyyspäivän tanssiaisiin, mikä on statuksen nosto 10 –vuotiaalle)
Jos aikaa on runsaasti, voi näistä elämänvaiheen asioita ja esimerkkejä etsiä leikaten kuvia ja sanoja aikakauslehdistä ja tehdä julisteen/kollaasiin niistä.
Vaihe 2 Ikäkautta vahvistava teema
Teemaa voi ensiksi pohtia tyhjältä pöydältä
Mitä elämän voimaa kristinuskosta ja seurakuntayhteydestä haluaisitte nostaa juuri tähän ikävaiheeseen?
Polku tarjoaa myös kullekin ikäkaudelle valmiiksi mietityn teeman ja unelmia tavoiteltaviksi. Teema on kristittynä elämisestä nouseva voimavara. Se kuvaa asioita ja kokemusta, jota lapsen ja nuoren kehityksessä halutaan vahvistaa.
Mitä ajatuksia annetusta teemasta nousee?
Katsokaa unelmia tavoiteltaviksi. Mitä ajattelette niistä?
Mitä unelmia kohti haluaisitte erityisesti seurakuntana kulkea?
Mikä tuntuu vieraammalta? Miksi?
Onko unelmia, joita haluaisitte lisätä?
Vaihe 3: Kohti unelmien tekemistä todeksi
Miten voisimme seurakunnassa toimia niin, että kuljemme kohti unelmia ja vahvistamme teeman mukaista kokemusta lapsen ja nuoren elämässä?
Kirjoitetaan ja kootaan näitä ajatuksia (post it lapuille tai sähköiselle alustalle)
Luokitellaan yhdessä keskustellen kolmeen luokkaan:
Must do eli asiat, jotka täytyy tehdä (ovat välttämättömiä tehdään ensiksi). Näihin sovitaan toimintatapa ja vastuut.
Should do, jotka pitäisi tehdä (ovat tärkeitä, tehdään välttämättömien jälkeen, ehkä hieman pidemmällä aikavälillä). Näiden suhteen tehdään alustava suunnitelma.
Nice to do, jotka olisivat kivoja, jos saataisiin tehtyä (tehdään, jos resurssit riittävät)
Evästeiden avulla tarjoamme parempaa käyttökokemusta. Omat, välttämättömät evästeemme kontrolloivat sivuston toimivuutta ja käytettävyyttä.
Käytämme sivustolla upotuksia sosiaalisesta mediasta, kuten videoita ja sisältöjä. Nämä sisällöt saattavat sisältää käyttäjiä henkilöiviä evästeitä. Nähdäksesi nämä sisällöt sivustollamme hyväksy evästeet.