Nikean kirkolliskokouksen juhlavuosi

Vuonna 2025 vietetään keisari Konstantinuksen vuonna 325 koolle kutsuman Nikean kirkolliskokouksen 1700-vuotisjuhlaa. Tuon kokouksen keskeinen anti on kristillisen kolminaisuususkon ja Jumalan Pojan ihmiseksitulon ihmeen kiteyttäminen yhteiseen uskontunnustustekstiin. Vuonna 381 Konstantinopolin kirkolliskokouksessa täydennetyssä muodossa se on useissa kristillisissä kirkoissa edelleen säännöllisessä käytössä kastetunnustuksena ja yhteisesti jumalanpalveluksessa luettavana uskontunnustuksena.

Nikean (Nikean-Konstantinopolin) uskontunnustuksen tiiviiden sanamuotojen kautta liitytään Raamatun pohjalta siihen uskoon, joka tuli ilmi Jumalan ilmoituksessa Jeesuksessa Kristuksessa. Kyse on sekä Jumalan tekojen ylistämisestä että sisällöllisestä keskittymisestä Raamatun ydinsisältöön tavalla, joka ilmaisee sen uskon, joka ja jonka kautta julistetaan hyvää sanomaa kolmiyhteisen Jumalan teoista luomisessa, lunastuksessa ja pyhityksessä (Nikean uskontunnustus – Evl.fi).

Vuonna 2019 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous antoi suosituksen, jonka mukaan ekumeenisissa yhteyksissä voidaan kirkossamme käyttää vuoden 381 sanamuotoa uskontunnustusta ilman läntisessä kristikunnassa käyttöön tullutta lisäystä Pyhän Hengen lähtemisestä ”ja Pojasta” (filioque) (Suositus-Nikean-uskontunnustuksen-ekumeenisen-sanamuodon-kaytosta.pdf (evl.fi)).

Luterilainen maailmanliitto ja Ortodoksinen kirkko julkaisivat yhteisen julkilausuman aiheesta ”ja Pojasta” (filioque) 2024, Lutheran-Orthodox Common Statement on the Filioque | The Lutheran World Federation.

Nikean kirkolliskokouksen ja uskontunnustuksen 1700-vuotisjuhlaa vietetään vuonna 2025 ekumeenisesti sekä Suomessa että kansainvälisesti. Esimerkiksi seuraavia tapahtumia ja julkaisuja on luvassa:

Tapahtumia ja julkaisuja:

• Nikea 325. Jakamattoman kirkon perintö 2000-luvulla (TT, dos. johtava asiantuntija Tomi Karttunen, Väyläkirjat). Kirjan julkistamisseminaari Kirkon talolla, Eteläranta 8, Helsinki, 2.10.2024. Ilmoittaudu tapahtumaan 18.9.2024 mennessä: Kirjan julkistamisseminaari 2.10.2024 (lyyti.fi)
  • Kirkkojen maailmanneuvoston seminaari Nikean kirkolliskokouksen ekumeenis-teologisesta tulkinnasta Bosseyn ekumeenisessa instituutissa 2.-8.11.2024: Towards Nicaea 2025: Exploring the Council’s Ecumenical Significance Today (etäosallistumismahdollisuus)
  • Kristittyjen ykseyden rukousviikon 18.-25.1.2025 materiaaleja on tarkoitus ja toivotetaan käytettäväksi seurakunnissa koko vuoden 2025 ajan.
  • TT Joona Salmisen toimittama artikkelikokoelma työnimellä: Kirkko, keisari ja Kristus: Nikean kirkolliskokous vuonna 325, kustantaa Suomen patristinen seura, ilmestymässä alkuvuodesta 2025.
  • Suomen Ekumeenisen Neuvoston kevätkokouksessa huhtikuussa 2025 pääkaupunkiseudulla järjestettävässä seminaarissa on aiheena Nikean juhlavuosi
  • Nikean uskontunnustusta ja kirkolliskokousta historiallisesti, ekumeenis-teologisesti ja nykyajan kontekstissa käsittelevä seminaari Turussa Jaetut eväät-tapahtuman yhteydessä 9.5.2025 sekä jumalanpalveluselämään liittyvä paneeli 10.5.2025.
  • Seminaari Nicaea & The Church in the Third Millenium, joka liittyy etenkin katolis-ortodoksiseen ekumeniaan Roomassa 4.-8.6.2025, järjestää IOTA (International Orthodox Theological Association). Nicaea 2025 Conference Page – International Orthodox Theological Association (iota-web.org)
  • Porvoon kirkkoyhteisön teologinen konferenssi Christology and Ecumenism – The 1700th anniversary of the Nicene Creed (Council of Nicaea 325) Walesissä 7.-9.10.2025
  • VI Faith and Order -maailmankonferenssi Aleksandrian lähellä Egyptissä 24.-28.10.2025. Nicaea 2025 | World Council of Churches (oikoumene.org)
  • Ruotsin kristillinen neuvosto organisoi vuonna 2025 ns. ekumeenisen vuoden, johon liittyviä tapahtumia on pitkin vuotta, ei vain kristittyjen ykseyden rukousviikolla vaan myös esimerkiksi yhteisen helluntain vieton merkeissä. Taustalla on paitsi Nikean 1700-vuotisjuhlavuosi myös ensimmäisen Life and Work -konferenssin 100-vuotisjuhla: Tid för Guds fred – Sveriges kristna råd